- Att det är tillväxt i årets julhandel kommer ju inte som någon särskild överraskning. Mitt i brinnande högkonjunktur, som dessutom är konsumtionsdriven av minusränta, har vi haft en befolkningstillväxt som också driver upp. Ur det perspektivet var det väldigt väntat att försäljningen ökar, säger Jonas Arnberg, vd på HUI Research.
Enligt HUI beräknas årets julhandel – vilket egentligen är den totala handeln under december – att omsätta 78,5 miljarder kronor, en tillväxt på 3 procent.
Möbler hett i år
Som en följd av de goda tiderna är det framförallt sällanköpshandeln – handel som inte omfattar mat – som kommer att gå bra. Försäljningen för dagligvaruhandeln bedöms öka med 2,5 procent i december medan siffran för sällanköpsvaror är 3,5 procent. Specifikt pekar HUI ut möbelbranschen som en vinnare där man tror på en uppgång på 5 procent.
- I den här högkonjunkturen, driven av minusränta, så ser vi att renovera huset, lägenheten och att köpa inredning till det, det är en handel som har utvecklats väldigt starkt sista året och så är det även i december, säger Arnberg.
TT: Är dessa inköp kopplade till julen?
- Egentligen är det väl så att om du ska köpa en soffa till jul så köper du den redan i november. På så sätt är det väl inte någon julklappsvara, säger Arnberg och tilläger att de nu presenterade siffrorna inte enbart handlar om julklappar utan siffrorna avser decemberhandeln i stort.
Och att decemberhandeln ökar är inte ovanligt. Sedan 1991 har så varit fallet alla år utom 1995 och 2012, då den minskade. Finanskrisåret 2008 var tillväxten nära noll.
Måste finnas på nätet
Men trots den ofta starka julhandeln är det inte självklart att alla leverantörer är vinnare.
- Vi ser väldigt tydligt att alla handlare inte får del av det. Ska du vara med på tillväxten behöver du ha e-handel. Inom sällanköpsvaruhandeln hamnar all tillväxt nu på nätet. Det har gått väldigt fort, säger Arnberg.
Till det kommer att handeln till viss del konkurrerar med sig själv när det gäller julförsäljningen. Reor efter jul har på senare tid kompletterats med det som HUI kallar "kampanjartade försäljningshelger" i november, exempelvis Black Friday och Singles Day.
- Det som en gång i tiden var en gyllene och fullmarginals julhandel är nu mer utspritt på kampanjer, säger Jonas Arnberg.