Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Sedan Ryssland invaderade Ukraina har allt fler velat köpa produkter som är bra att ha vid en eventuell kris. Då höjde Biltema priserna på flera av dessa varor, vilket upprörde många kunder. Bild: Stefan Bennhage
Sedan Ryssland invaderade Ukraina har allt fler velat köpa produkter som är bra att ha vid en eventuell kris. Då höjde Biltema priserna på flera av dessa varor, vilket upprörde många kunder. Bild: Stefan Bennhage

Preppervaror slut – då höjer Biltema priset

Efterfrågan på varor som passar i krislådan har ökat snabbt. Då höjde Biltema priserna på bland annat nödradios, dunkar och rödsprit.
– Jag tycker att det är dåligt. Det känns som att de utnyttjar folks rädsla, säger kunden Sofie.

Under förra veckan meddelade Biltema på Facebook att de hade en ovanligt hög efterfrågan på beredskap- och säkerhetsprodukter. Sedan dess har kommentarsfältet fyllts med upprörda kommentarer om prisökningar på just de sakerna, vilket Aftonbladet var först att rapportera om.

En av kunderna som reagerade på prisökningen var Sofie. När hon gick in på Biltemas hemsida för att leta efter en bensindunk såg hon på förstasidan reklam för produkter som är bra i kristider.

Dagen efter gick hon in på hemsidan igen för att kolla lagerstatusen på bensindunkarna och såg då att nödradion hade höjts från 249 kronor till 349 kronor och att en dunk rödsprit hade höjts från 149 kronor till 199 kronor. Bensindunkarna som Sofie ville köpa var slutsålda, men det var höjt pris på dem också.

– Det känns som att de utnyttjar situationen och jag tycker det är fult. De vet att folk är desperata nu, säger hon.

Sålde slut på hela lagret

En annan kund som blev upprörd över prisökningarna var Stefan.

– Upplevde det som ett extremt girigt och opportunistiskt handlande av dem, skriver han i ett sms.

Några av de upprörda kommentarerna på Facebook-inlägget har Biltema gett följande svar:

”Hej. Tyvärr har vi sålt slut på hela årslagret under fåtalet dagar. För att kunna fortsatt beställa in varor till våra varuhus, behöver vi justera priset pga av ökade kostnader i inköpsledet.”

När kommentarerna fortsatte komma tillade företaget i svaren att de ”har full förståelse för reaktionerna på prishöjningen” men att prisökningar är det enda alternativet, på grund av konsekvenser av kriget i Ukraina och pandemin. De tillägger även att de jobbar för att hålla nere priserna.

Köper inte Biltemas förklaring

Kunderna Sofie och Stefan säger båda att de inte köper förklaringen.

– De har ju höjt priserna på saker de redan har i lager, inte för varor som haft ökade kostnader vid inköp. Och att samtidigt tapetsera förstasidan med de produkterna... Jag tycker att det verkar som att man vill sälja, säger Sofie.

GP har sökt Biltema för en kommentar, men inte fått något svar.