Daftö resort. Resultatet för 2015 visade en vinst på närmare sju miljoner kronor. 2016 bör kunna bli minst lika bra, tror vd:n Lena Kempe.
Daftö resort. Resultatet för 2015 visade en vinst på närmare sju miljoner kronor. 2016 bör kunna bli minst lika bra, tror vd:n Lena Kempe.

Nytt bra år för familjeföretaget på Daftö

När turiståret 2015 summeras finns flera västsvenska campinganläggningar på topplistan över landets mest vinstdrivande.

ANNONS
|

I Bohuslän är Daftö resort AB i särklass bäst. Bolaget är trea i landet både avseende årsresultat, nära sju miljoner kronor, och omsättning (68 mkr) på en lista som nyhetsbyrån Siren sammanställt.

Campingsektorn, fortsätter precis som svensk turism generellt, att gå framåt. Under 2015 uppskattade branschorganisationen Svensk camping antalet gästnätter på campingplatserna till nya rekordnoteringen 15,5 miljoner, inte minst tack vare en ökning av antalet husbilar. Enligt SCR kommer cirka 75 procent av campinggästerna från Sverige, resten i första hand från de nordiska länderna samt Tyskland och Holland.

– 2016 har inneburit tio procent upp i boende så nästa resultat lovar att bli minst lika bra, säger Lena Kempe, 32-årig vd i familjeföretaget som nu är inne i den tredje generationen där även mamma Mette och systern Mia är delägare. Hon tillägger dock att resultatet inte alltid det viktigaste utan snarare den fortsatta utvecklingen av verksamheten.

ANNONS

Bohusläningen berättade nyligen om Daftös hotellplaner, men det är campingen som byggt det bohuslänska bolaget och är dess fundament. Camping har bedrivits på området sedan 1962 och mycket har hänt sedan dess och sedan Lena Kempes farfar Ossian tog över verksamheten 1974. Numera är anläggningen öppen året runt.

Förklaringen till de senaste årens resultatmässiga framgång?

– Daftö har i alla år satsat på framåt med förbättringar på lång sikt och att bygga bra för framtiden. Det vi ser nu är resultatet av många års investeringar, kontinuitet och kunskap, säger Lena Kempe.

Hon förklarar en del av framgången med att vara ajour med vad kunderna vill ha. Ett exempel bland flera är de pågående investeringarna i wifi för att hänga med i gästernas behov.

– Det har blivit en hygienfaktor och inte längre en lyx, konstaterar hon.

2011 öppnade anläggningen en äventyrspark som blivit en succé med 100 000 besökare under den gångna säsongen som ligger i linje med den satsning på aktiviteter som gjorts under flera år där Lena Kempe menar att Daftö med sin miljö och läge har en stor konkurrensfördel.

– Man måste framåt och vidare för att inte stagnera. Det viktigaste är alltid att ha nöjda gäster. I ett familjeföretag blir det också mera personligt och mer själ. Det är en fördel att själv ha städat rum och toaletter nu när vi blivit så stora att vi har en ledningsgrupp och enhetschefer. Vi eftersträvar att inte tappa det lilla företagets känsla, säger Kempe.

ANNONS

Fakta: Årsresultat

Årets resultat är vad som finns kvar när samtliga intäkter, affärskostnader, avskrivningar, räntor, skatter och andra utgifter har redovisats.

1) Nordic Camping & Resort AB, Stockholm 14 032 000 kr.

2) Lundegård Fritidsutveckling AB, Borgholm, 9 833 000 kr.

3) Daftö Resort AB, Strömstad, 6 908 000 kr.

Övriga lokalt: 12) Grebbestad Camping AB, Tanum, 2 131 000 kr 18) Norlander Almön AB, Tjörn, 1 629 000 kr 21) Trellebyn AB, Lysekil, 1 374 000 kr 24) Campingaktiebolaget Lagunen, Strömstad, 1 207 000 kr 35) Tollenäs Camping AB, Stenungsund, 805 000 kr 41) Gröne Backe Camping och Stugor AB, Dals-Ed, 589 000 kr.

Listan baseras på kreditupplysningsbolaget UC:s uppgifter av företag med campingplatsverksamhet som huvudnäring.

ANNONS