Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Inför försäljningen på Christies i New York den 15 november visades Leonardo da Vincis "Salvatore Mundi" hos Christies i London,

Nya rekordpriser väntar konstmarknaden

Rekordpriset på 3,8 miljarder kronor för en Leonardo da Vinci-målning skakade om konstvärlden. Liknande summor är dock högst tänkbara i en nära framtid, säger en ledande expert i London till TT.

Den är bara 66 centimeter hög och har omgetts av ett rykte om att vara förfalskad. Inget av detta hindrade dock Leonardo da Vincis porträtt av Jesus, "Salvatore Mundi", att förra veckan slå alla tidigare rekordnoteringar när det gäller försäljning av konstverk.

Vem som var beredd att lägga 450,3 miljoner dollar är dock fortfarande okänt även om det spekuleras vilt.

För de allra flesta är prislappen en ofattbar summa men för en liten klick människor är det dock realistiskt i jakten på den ultimata konstsamlingen, säger norrmannen Anders Petterson.

Han är baserad i London och grundare till Art Tactic, en analytikerfirma vars uppgift är att bevaka konstmarknaden.

- Konstvärlden har blivit ett socialt och globalt nätverk. Det är en klubb som de allra rikaste vill tillhöra, säger han.

Bevakar konstmarknaden

Högst troligt är det någon som är beredd att låta målningen ta plats på ett museum, tror Anders Petterson. I Abu Dhabi har exempelvis nyligen öppnats ett systermuseum till världskända Louvren med bland annat verk av just da Vinci och van Gogh.

- Utifrån att man försöker positionera landet som något annat än bara sol och shopping skulle det här kunna vara ett lukrativt köp om man slår ut det på en 20-årsperiod.

Just aspekten att kunna stoltsera med världens dyraste konstverk i sin samling är också en merit som väger tungt när ett museum ska marknadsföras, påpekar Anders Petterson.

- Jag tror inte det är sista målningen vi får se som går för sådana här summor. Det här var ett första test som jag tror kan öppna upp för ytterligare "troféköp".

En investering

Ur en personlig synvinkel finns dock flera skäl att betala hundratals miljoner för en Picasso eller Cézanne, påpekar Anders Petterson. Dels är det en form av investering, dels en maktdemonstration inför omvärlden.

- Köper man en "Basquiat" (konstnären Jean-Michel Basquiat) för 110 miljoner dollar är det nog mer statusbetingat än investering. Till exempel är köpare från Kina är väldigt glada i att visa upp vad man köpt och jag tror att det handlar om att man vill visa att man spelar i samma liga som Europa och USA.

Samtidigt har också konstmarknaden i takt med globala ekonomiska läget återhämtat sig efter en svagare period. I den rapport som Art Tactic nyligen publicerade tillsammans med konsultbolaget Deloitte ser marknadsaktörerna en kraftig uppgång de närmaste åren.

- Det man kan se dock är att det finns en rädsla i Storbritannien för vad brexit ska betyda. Det finns också en viss oro för utvecklingen i Iran/Saudiarabien, säger Anders Petterson.

De faktorerna hindrad i alla fall inte en köpare.