Ericssons Consumerlab har de senaste åren grävt djupare i vad som kan bli de kommande digitala trenderna och presenterat slutsatserna i årliga rapporter. I höst är det 5141 avancerade nätanvändare, ofta kallade "early adopters", i nio storstäder i alla världsdelar som fått svara på frågor och som står för spådomarna
Av de tio hetaste trenderna som de ser framför sig de närmaste tre till fem åren kommer här ett urval från toppen av listan:
Dödsstöt för musen?
Röstassistenterna som i dag finns i produkter från de flesta stora tillverkare, Apple, Google och Microsoft, för att nämna några, kommer att utvecklas snabbt. Förutom enkel röststyrning kommer assistenterna att lära sig ansiktsuttryck, kroppsspråk och hur vi betonar ord. 81 procent av de som använder röstassistenter i dag tror att tangentborden och mössen mer eller mindre är borta om fem år.
Förstärkt verklighet (augmented reality, AR) har kommit starkt på senare år, främst i spelvärlden, och nästa steg blir "förstärkt lyssnande". Redan nu har många mobiltillverkare slopat det traditionella hörlursuttaget på telefonerna och utvecklingen går fort mot trådlösa öronsnäckor. 81 procent tror att de om fem år laddas på ett trådlöst sätt så att de kan sitta i öronen dygnet runt. En fördel som lyfts fram i undersökningen är att man då slipper höra partnerns snarkande. 63 procent efterlyser teknik så att språk kan översättas i realtid.
Nätverksmyntet
De sociala nätverken går allt längre från ursprungstanken att vanliga människor på ett lätt sätt skulle kunna kommunicera och utbyta åsikter med varandra. 55 procent tror att det blir allt vanligare att redan röststarka grupper använder nätverken för att sprida sina budskap i ren envägskommunikation. Hälften av de tillfrågade tror att AI (artificiell intelligens) kan användas för att skilja lögner från sanning. Men utvecklingen har redan gått så långt att en tredjedel av de här superanvändarna uppger att de redan slutat läsa andra människors statusuppdateringar. Michael Björn, forskningschef på Ericsson Consumerlab, vill dock inte gå så långt som att de sociala nätverken har sin bästa tid bakom sig.
- Det är nog en förhastad slutsats, men däremot börjar nog konsumenterna inse att det finns två sidor av nätverksmyntet och kanske kommer eftertanken att öka. De sociala nätverken kommer säkert att förändras och kanske kommer nya modeller som folk tycker bättre om.
Han har full förståelse för att inte alla delar entusiasmen över var den digitala tekniken tar vägen om några år.
- Ny teknik och stora förändringar har historiskt alltid setts som skrämmande av många. Därför är det bra om vi kan ha en öppen dialog om de här frågorna.
Reklambranschen kommer att utnyttja den nya tekniken för att göra marknadsföringen smartare och svår att stå emot för konsumenterna. 60 procent av de tillfrågade tror dock att AI kan användas, både för att blockera reklamen och göra egna prisjämförelser lättare.
Halva gruppen uppger att de blir vettskrämda när de inte kan skilja en mänsklig röst från en artificiell.
Den nya tekniken får många att se annorlunda på avlönat arbete. Nära hälften av de tillfrågade är intresserade av någon form av medborgarlön för ekonomisk grundtrygghet.
Tre av fyra tror att VR (virtuell verklighet) redan inom fem år gör det möjligt för oss att bokstavligen vandra omkring i våra egna foton.
Källa: Ericsson Consumerlab