Tyska Lidls utspel om en prissänkning på tio procent gällande ett hundratal varor har till och med fått finansminister Elisabeth Svantesson (M) att uttala sig och vilja se att andra kedjor följer efter.
I tisdags kallade hon till sig matjättarna Coop, Ica och Axfood för samtal.
LÄS MER:Skyhöga matpriser - då får matjättarnas vd:ar miljonbonusar
Coop, Ica och Axfood tänker inte svara med omedelbara prissänkningar, säger de, men de kommer nog behöva agera på Lidls förändrade prisstrategi, bedömer Esbjörn Lundevall, aktieanalytiker hos SEB.
– Vi ser en hygglig höjd sannolikhet för någon form av ett priskrig, säger han.
Kan innebära prispress
Banken har under torsdagsmorgonen publicerat en marknadskommentar gällande Axfood och livsmedelsbranschen.
SEB skriver bland annat att "vi anser att även Ica kan agera på ett liknande sätt framöver" gällande Lidls prissänkning och att det kan innebära "en prispress i branschen samtidigt som konsumenter fortsätter minska volymerna", rapporterar TT.
– Folk byter till billigare varor och handlar kanske mindre mängd, man drar ned på sina utgifter så mycket man kan, konstaterar Esbjörn Lundevall i intervju med TT, utifrån den veckostatistik som SEB tar del av.
Ica är den stora dominanten i Sverige och har cirka 53 procent av livsmedelsmarknaden, enligt SEB. Företaget har dock i sin senaste delårsrapport deklarerat att man tappar marknadsandelar och samtidigt annonserat besparingspaket, rapporterar TT.
– Vi uppfattar att Ica är ganska stressat. Till skillnad från Willys (Axfoods varumärke) så har inte de den där lågprisprofilen och tappat en del. Det går definitivt att se ett scenario där priskonkurrensen ökar, och konsumenterna har sällan varit så lyhörda om priserna sänks någonstans, säger Esbjörn Lundevall till TT.