Bengt Fröjd är terminalchef på Fjordline i Strömstad och gör sin sista dag 14 januari. Hur det blir med eventuella återanställningar är oklart i nuläget.
Bengt Fröjd är terminalchef på Fjordline i Strömstad och gör sin sista dag 14 januari. Hur det blir med eventuella återanställningar är oklart i nuläget. Bild: Victoria Petersson

Nu får anställda vid Fjordline gå: "Ser inte ljust ut"

Sedan mars har färjeterminalerna i Strömstad varit öde. Fjordlines linje mellan Strömstad och Sandefjord har varit inställd. Nu är det mindre än en månad kvar tills de anställda får lämna sina jobb.
– Det ser inte ljust ut just nu, säger Bengt Fröjd, terminalchef i Strömstad.

ANNONS
LocationStrömstad||

De åtta fastanställda som arbetat vid Fjordlines kontor i Strömstad har varit permitterade sedan färjorna i mitten av mars slutade att trafikera Strömstad. I mitten av september blev de anställda uppsagda.

Nu närmar det sig sista arbetsdagen för flera av de som jobbar på företaget. Beroende på hur länge man varit anställd har man olika lång uppsägningstid. Den första personen som får sluta gör sin sista dag den 14 november, sedan är det datumen 14 december och 14 januari som blir de anställdas sista dagar.

”Man har hela tiden trott att gränsen skulle öppna”

Bengt Fröjd är terminalchef på Fjordline i Strömstad. Han gör sin sista dag på arbetsplatsen 14 januari.

ANNONS

– Det känns inte bra, man har hela tiden trott att gränsen skulle öppna. Nu tror jag gränsen kanske öppnar efter nyår, i värsta fall kanske framåt våren, säger han.

Extrapersonal som arbetar på Fjordline i Strömstad har också blivit uppsagd.

– Vi kan bli återanställda, men allt beror ju på när man kan köra som vanligt igen, säger Bengt Fröjd.

Han förklarar att det är svårt att dra igång en båt bara för en vecka, om det finns en risk att de får information att de måste ställa in kommande avgångar.

– Det krävs mycket varor och personal för att fylla en båt, och då måste man veta att man inte riskerar att stå där en vecka senare och linjen ställs in igen, säger Bengt Fröjd.

Fjordline har sagt upp 300 anställda

Totalt har 300 anställda på Fjordline tvingats sluta sedan augusti i år.

– Jag beklagar att det här händer. Vi hoppas att kunna starta upp linjen Strömstad-Sandefjord ganska snart och då har vi behov av personal i Strömstad igen, sa Fjordlines kommunikationschef Flemming Hofmann Tveitan när tidningen pratade med honom tidigare i höstas när anställda i Strömstad fick varsel om uppsägning.

Fjordline började år 2014 att trafikera linjen Strömstad - Sandefjord med färjan MS Oslofjord. När linjen Strömstad - Sandefjord återupptas igen är det ingen som vet i nuläget.

ANNONS
Tomt vid färjeläget i Strömstad.
Tomt vid färjeläget i Strömstad. Bild: Victoria Petersson

Color Line också drabbat av inställda avgångar

Även Color Line drabbas hårt av pandemin och de inställda avgångarna. I Strömstad har även Color Line haft inställda avgångar sedan mitten av mars och företaget planerar en kostnadsbesparing på cirka 300 miljoner norska kronor från 2021, skriver Halden Arbeiderblad.

Tidningen Dagens näringsliv i Norge rapporterar att Color Line permitterar ytterligare 400 anställda i företaget och från 2021 kommer 300 heltidstjänster i företaget att försvinna. Nedskärningarna sker både bland personalen ombord på färjorna och på Color Lines kontor.

Color Lines färja Fantasy som trafikerat linjen Oslo - Kiel tas ur trafik och slutar trafikera linjen. En nödvändig kostnadsbesparing, säger koncernchefen Trond Kleivdal i ett pressmeddelande.

Som Strömstads tidning också rapporterade om tidigare i höstas så förväntas de stillastående färjorna hittills ha kostat Strömstad kommun flera miljoner, då de legat stilla sedan 15 mars. Kommunens förlorade intäkter från färjeläget beräknas ligga på 15 miljoner i år, men siffran kan komma att stiga.

ANNONS