L:s kamp för bro vid Bojarkilen fortsätter

I tre mandatperioder har Liberalerna drivit frågan om broförbindelse mellan Canning och Kebal. Än finns ingen bro att skymta, men partiet har inte släppt frågan.

ANNONS
|

Förslaget om att bygga en bro över Bojarkilen aktualiserades i samband med bygget av Spahotellet. Enligt Hans-Robert Hansson (L) är det ett sätt att knyta ihop stadsdelarna Kebal och Nötholmen med Strömstads stadskärna. Bron skulle då placeras där linfärjan är i dag.

– Det borde ha varit byggt en bro från början där blev det ett fel, menar Hans-Robert.

När linfärjan inte går anser han att det blir problematiskt att förflytta sig mellan områdena. Dessutom ser han att underlättandet av förbindelsen mellan centrum och spahotellet gynnar företagsamheten inne i staden.

Stängt spahotell ändrar inte planerna

Sedan januari 2021 har verksamheten på Notel Restaurant & Konferens, tidigare Strömstad Spa & Resort, legat nere. Hotellet står nu utan vare sig gäster eller anställda.

ANNONS

Påverkar det hur ni ser på förslaget om brobygge?

– Nej det påverkar inte. Det ser inte bra ut som det gör nu, men vi är ganska övertygade om att det kommer att lösa sig någon gång framåt.

Han hoppas i stället att brofrågan kommer vara löst innan hotellets planer på nybygge av rum har realiserats.

Helst vill partiet se en klaffbro som möjliggör för större båtar att passera. Detta eftersom det pågår marin verksamhet på insidan. Bygget skulle i runda slängar kosta mellan 30 och 40 miljoner kronor, enligt Hans-Robert.

– Om man sen tar en 50 årig avskrivningsperiod så kommer den summan vara ungefär samma som det kostar att driva linfärjan nu.

Den nuvarande linfärjan skulle då tas ur bruk.

Canningplanen har förskjutit broprojektet

Det är ingenting som har förändrats i frågan enligt Hans-Robert.

– Vi står fortfarande för att vi vill ha en bro vid Bojarkilen.

Liksom i förslaget går heller ingen förändring att se på den tilltänkta platsen. Där utgör linfärjan fortfarande den enda transporten utöver bilvägen.

Varför har det inte blivit någon bro än?

– Det har varit komplicerat. Man tyckte att bron skulle ingå i planen för canningprojektet, men jag tyckte inte att den behövde det. Det finns en avsatsdel där linfärjan är nu och den skulle man kunna göra om för en bro. Det hade inte behövt läggas in i Canningprojektet men tyvärr så gjorde man det och det har försenat broprojektet väldigt mycket.

ANNONS

Vidare krävs även en vattendom som, enligt Hans-Robert, kan ta år att få igenom. Den processen är ännu inte igång.

ANNONS