Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer
Maria Kvarnbäck, kommunikationschef på Strömstads kommun. Bild: Arvid Brandström

”Kommunikation viktig del av all krishantering”

Frågorna om coronaviruset är många. Maria Kvarnbäck, kommunikationschef på Strömstads kommun, berättar om arbetsläget för informationsavdelningen.

I en mejlkonversation med tidningen besvarar Maria Kvarnbäck frågor som rör kommunens informationstjänster kring coronaviruset.

Vilka är de vanligaste frågorna som ni behöver svara på?

– Många undrar hur de ska tolka en del av de råd och riktlinjer som kommer från Folkhälsomyndig­heten. Vi får förstås också frågor från anhöriga och föräldrar kring våra verksamheter. Vi har samlat frågor och svar som vi får på kommunens webbplats.

Hur många arbetar just nu på informationsenheten?

– Här jobbar en kommunikatör (100 procent) och en webb-/ e-tjänstutvecklare (på 80 procent). Jag arbetsleder avdelningen som jobbar med allt från växeltelefoni och turistbyrå till ärendehantering, arkiv och juridik. Men det är många som kommunicerar i rådande läge; alla från förskolepersonalen och hemtjänstpersonal till chefer är viktiga nu.

Hur mycket har din roll som kommunikationschef förändrats efter nuvarande situation?

Kommunikation är en viktig del av all krishantering, särskilt när målgruppen som nu i princip är alla och vi ska bidra till att man ska ändra beteende för att minska smittspridning.

– Corona dominerar dagarna, det är många frågor ska hanteras samtidigt internt och externt och vi behöver följa händelseutvecklingen noga. Det är också många möten i stab liksom samordningsmöten med övriga kommuner i VG-regionen. Det ställs stora krav på effektiva kanaler, intern samordning och resursplanering.

Vilken information är viktigast för kommunen att få ut?

– Till allmänheten: Att alla tar sitt ansvar för att minska smittspridningen, hur de ska göra och att de känner sig trygga med vad kommunen gör. Företagen: information om nationella direktiv och stöd samt om kommunens arbete. Och att man ska vara källkritisk och se till att ta del av säkerställd information.

Var kan kommuninvånarna få daglig information om kommunens verksamheter?

– Vi annonserar i media och kommunicerar i sociala medier. Vår webbplats stromstad.se är den viktigaste kanalen eftersom kunskapsläget ändras snabbt. På webben uppdaterar vi löpande och kan ge information på olika språk. Personal inom främst skola, förskola och de som servar våra äldre är också viktiga källor till informa­tion.

Hur ofta uppdaterar ni hemsidan i rådande coronatider?

– Flera gånger varje dag.