Branschorganisationen Bil Sweden, med vd Mattias Bergman, efterlyser skrotningspremie och förlängd nedsättning av förmånsvärdet för laddbara tjänstebilar. Arkivbild
Branschorganisationen Bil Sweden, med vd Mattias Bergman, efterlyser skrotningspremie och förlängd nedsättning av förmånsvärdet för laddbara tjänstebilar. Arkivbild Bild: Adam Ihse/TT

Höjd klimatbonus kan ätas upp av skattehöjning

Regeringen föreslår en höjning av klimatbonusen till 70 000 kronor nästa år för fordon som släpper ut noll gram koldioxid. Bil Sweden tvekar dock om att ge tummen upp. Branschorganisationen befarar att högre förmånsskatt äter upp hela höjningen.

ANNONS

Nedsättningen av förmånsvärdet för elbilar och laddhybrider slutar att gälla vid årsskiftet. Om inte det förlängs kan i princip hela bonushöjningen med 10 000 till 70 000 kronor ätas upp av en högre förmånsskatt på laddbara tjänstebilar, enligt Mattias Bergman, vd på Bil Sweden.

Två tredjedelar tjänstebilar

Frågan om förmånsskatten har stor betydelse för efterfrågan på de laddbara fordonen, enligt Bergman. Nästan två tredjedelar av alla laddbara bilar köps i dag som tjänstebilar av företag.

– Tar man bort den här nedsättningen så kanske det handlar om nästan 18 000 kronor för en treårsleasing. Då blir det en nettoförsämring. Då får man inte önskad effekt av den här höjningen på 10 000 kronor, säger Bergman.

ANNONS

– Men ligger nedsättningen av förmånsvärdet kvar efter årsskiftet då får den här höjningen en positiv effekt, tillägger han.

Den höjda bonusen ingår i en uppgörelse mellan regeringen och stödpartierna L och C, där det kommer en rad åtgärder som ska förenkla och stärka miljöstyrningen. Siktet är inställt på att minska utsläppen från transportsektorn med 70 procent på tio år.

Sänkt utsläppsgräns för bonus

Utöver bonushöjningen sänks även gränsen för koldioxidutsläpp för bonus till 60 gram per kilometer, för att öka incitament att välja laddhybrider med låga utsläpp. Det blir även försämrade skattevillkor för bensin- och dieselbilar.

Åtgärderna kan om de kombineras med förlängd nedsättning av förmånsvärdet ge stöd till försäljningen av elbilar och laddhybrider, enligt Bergman. Men han påminner om att de svenska stödåtgärderna samtidigt är betydligt mindre än de styrmedel som finns i Norge och Tyskland.

– Det Norge har som Sverige inte har är styrmedel för nyttja, säger han.

I klartext handlar det om lägre parkeringsavgifter och lägre trängselavgifter för laddbara bilar.

Skrotpremie vanligt i EU

Tyskland har samtidigt höjt bonusen vid köp av elbil till motsvarande 90 000 kronor, enligt Bergman.

Ett annat verktyg som är vanligt i andra EU-länder är en skrotpremie, som betalas ut när någon skrotar en bensin- eller dieselbil och ersätter den med en laddbar bil.

ANNONS

– Det är många faktorer tillsammans som gör att man får en rörelse som är positiv.

Laddbara bilar, det vill säga hybrid- och elbilar, utgör i dagsläget omkring 30 procent av nybilsregistreringarna i Sverige.

– Vår bedömning är att vi nästa år ligger på 40 procent, då utbudet av modeller ökar. Men är det så att grannländerna har mer attraktiva styrmedel och det är begränsad produktion, då är risken att vi inte får tillräckligt med bilar till den svenska marknaden, säger Bergman.

Joakim Goksör/TT

ANNONS