Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer

Ingen prenumeration
  • Mitt Strömstads Tidning
  • Korsord
  • Erbjudanden
  • Logga ut
Gunilla Håkansson, chefredaktör på Strömstads Tidning, om en framtida laddstation till Color Lines hybridfärja.
Gunilla Håkansson, chefredaktör på Strömstads Tidning, om en framtida laddstation till Color Lines hybridfärja.

Gunilla Håkansson: Laddbara elfärjor ska inte köras på diesel

Världens största hybridfärja Color Hybrid går på diesel när den går ut från Strömstads hamn. Kommunen har ännu inte installerat laddstationen till Color Lines hybridfärja i den nästan färdiga färjeterminalen i Strömstad. En laddstation skulle göra att färjan kan köras på utsläppsfri el och skona Kosterhavet från utsläpp.

Samma sak med Vägverkets bilfärja Tellus som korsar Gullmarsfjorden mellan Finnsbo och Skår. Färjan kan laddas på natten, men måste delvis köras på diesel i nuläget, eftersom snabbladdstationer saknas.

LÄS MER: Kommunens plan: först kajen – sen laddstation

Men tekniska chefen Roland Kindslätt i Strömstad kan förklara varför inte laddstationen är på plats. När bygget planerades visste man nämligen ännu inte om batterierna skulle hinna ladda under den tid färjan ligger i Strömstad hamn. Teknologin var ny och ingen visste säkert hur det skulle funka. Rederiet Color Line tryckte på, de ville att färjeterminalen skulle bli klar så snart som möjligt, så därför började kommunen med kajen och avsikten var – och är – att ta laddstationen i nästa steg. Att investera i en laddstation som färjan inte kunnat använda hade naturligtvis varit ett uruselt beslut. Men nu vet man att färjan hinner ladda – och nu måste man agera!

LÄS MER: Naturvårdsverket nobbade kommunens ansökan

När det gäller färjan Tellus som Vägverket äger så utvärderas nu två olika typer av laddstationer i Stockholms skärgård på Ljusterölinjen, den bäst fungerande ska även Tellus använda.

Det som oroar är att frågan om laddstation till hybridfärjan i Strömstad ingalunda är spikad. Övriga investeringar i färjelägret beräknas gå på 167 miljoner kronor – prislappen kan fortsätta att stiga. På sikt ska rederierna som använder färjeterminalen betala tillbaka det mesta. Men utanför den summan ligger kostnaden för laddstationen, som ”bara” beräknas kosta 13 miljoner kronor.

Kommunen letar miljö­bidragspengar och hoppas att även rederiet vill vara med och bidra. Tre miljoner från EU har man skrapat ihop, men hoppet står även till att Västra Götalandsregion ska kunna skjuta till medel.

Att lägga ner planerna på en laddstation vore en fullkomlig flopp sett ur miljö- och klimatperspektiv, det vilar tungt på kommunen att hitta en lösning.

Jämfört med till exempel elbilar ger eldrift med batteri på en stor färja mycket snabbt stora positiva miljöeffekter. Tellus behöver till exempel bara köras i fem veckor på ren eldrift för att ”bekosta” klimateffekterna av att tillverka batteriet. Det kallar jag en sund investering.