Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer

Ingen prenumeration
  • Mitt Strömstads Tidning
  • Korsord
  • Erbjudanden
  • Logga ut
En vakt håller koll vid en laddplats för Tesla-bilar i Peking. Arkivbild.

Grönt ljus för Tesla i Kina

Som första utländska bilföretag får Tesla bygga en egen fabrik i Kina, rapporterar The Wall Street Journal (WSJ). Anläggningen ska placeras i Shanghais speciella frihandelsområde.

Varken Tesla eller Shanghai vill kommentera, men WSJ antyder att ett offentliggörande av uppgörelsen kan komma i samband med att USA:s president Donald Trump besöker Kina i början av november.

Hittills har alla västerländska tillverkare med verksamhet i Kina varit tvungna att bilda partnerskap med kinesiska bolag – vilket gör det svårare att skydda industrihemligheter och att eventuella vinster sprids ut på fler händer.

Shanghais frihandelszon, FTZ, är ett specialområde som gör att Tesla väntas få fortsätta att betala importtull på bilarna. Men en fabrik där innebär ändå stora effektivitetsvinster, och kan innebära ett epokskifte.

- En deal som Tesla får kommer andra också att vilja ha, säger Bill Russo vid den Shanghaibaserade konsultfirman Automobility till WSJ.

Tesla är det i särklass största utländska elbilsmärket i Kina.

Än så länge säger det inte så mycket, eftersom marknaden domineras av inhemska modeller. Men en revolution står för dörren, när miljöbilskvoter träder i kraft vid årsskiftet 2018–19.

Då måste alla bilföretag sälja minst tio procent supermiljöbilar, alltså sådana som går att köra utsläppsfritt. I dag har sådana bilar en marknadsandel på knappt två procent.