Mitt i morgonrusningen fick Västtrafik problem med sin app ”To go”, vilket gjorde att resenärer inte kunde betala för sina biljetter.
– Just nu har vi en störning som gör att man inte kan swisha eller använda betalkort i appen, säger Mette Ramquist, presschef vid Västtrafik, vid 8-tiden.
I samband med störningen beslutade Västtrafik att aktivera gratisbiljetter till alla appanvändare under störningens gång.
– Vi håller på att felsöka för fullt, men vi vill såklart inte att resenärer ska drabbas för att vi har problem. Därför aktiverades gratisbiljetten, säger Mette Ramquist.
Biljetten gällde i 30 minuter åt gången men vid tjugo över åtta hade Västtrafik löst teknikstrulet i appen och avaktiverade därför gratisbiljetten.
– Nu är det löst, men vi håller på att titta på vad som orsakade felet. Det tycks vara ett fel på vår infrastruktur och inte ett fel från någon banks eller swishs sida, säger Mette Ramquist.