Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Facebook ökar sina reklamintäkter från mobilappar i det tredje kvartalet. Arkivbild.

Facebooks mobilintäkter höjde kvartalsvinsten

Trots ett kvartal dominerat av rapporter om rysk inblandning i det amerikanska valet med hjälp av bland andra Facebook-annonser har företaget ökat sin vinst med 79 procent, jämfört med motsvarande period förra året. Vinsten blev 4,7 miljarder dollar.

Totalt har Facebook ökat sina reklamintäkter med motsvarande 84 miljarder kronor, eller 49 procent, i det tredje kvartalet. Det är något högre än vad analytiker tidigare förutspått. Omkring 88 procent kom från reklamintäkter från appar i telefonen.

I USA mottar bolaget massiv kritik efter sin hantering av politisk reklam och spridningen av så kallade falska nyheter. Minst 3 000 politiska annonser ska ha köps av ryska medborgare och över 80 000 inlägg ska ha postats, vilket kan ha setts av uppemot 126 miljoner amerikaner. Lagstiftare har sedan dess hotat om hårdare reglering och ställt bolagets chefsjurist Colin Stretch till svars i en utfrågning i representanthuset tidigare i veckan. Inget av detta kommenterar Facebook i sin rapport.