Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer

Ingen prenumeration
  • Mitt Strömstads Tidning
  • Korsord
  • Erbjudanden
  • Logga ut
Volvo Cars försäljning rasade under april månad. Bild: Sanna Tedeborg
Volvo Cars försäljning rasade under april månad. Bild: Sanna Tedeborg

Försäljningsras för Volvo Cars i april

Volvo Cars globala försäljning rasade med nära 44 procent under april månad – trots att försäljningen ökade i Kina.

Det nya coronaviruset och den minskade efterfrågan slår hårt mot Volvo Cars, som sålde 31 760 bilar i april. I Kina har marknaden börjat återhämta sig och försäljningen gick upp med 20,8 procent under april. Men trots lyftet i Kina minskar den totala globala försäljningen med 43,8 procent jämfört med samma månad i fjol.

– Det var väl förväntade siffror med tanke på situationen i Europa och USA just nu. Samtidigt har flera asiatiska marknader, framför allt Kina, kommit igenom krisen och visar till och med bra tillväxt. Det tyder på att det finns optimism bortom coronakrisen, och vi ser fram emot samma återhämtning i USA och Europa så småningom, säger Stefan Elfström, presstalesperson för Volvo Cars.

LÄS MER: Säljras med 31 procent för Volvo Cars

Störst tapp i Europa

Enligt bolaget är marknaderna i både USA och Europa är fortsatt drabbade av minskad efterfrågan till följd av coronapandemin. I Europa var tappet störst och försäljningen rasade med 66,8 procent i april. I USA var motsvarande siffra minus 53,8 procent. På övriga marknader tappade bolaget 51,5 procent.

– Det är svårt att komma med någon prognos för när det här kan vända, men vi ser tecken på att Europa är på väg åt rätt håll. Vissa länder börjar öppna upp och myndigheter lättar på vissa restriktioner, och då kommer efterfrågan att komma tillbaka, även om det är från en låg nivå, säger Stefan Elfström.

"Handlar om att övervintra verksamheten"

Coronpandemin har påverkat hela den första delen av 2020 negativt för Volvo Cars. Under perioden januari till april noterar biljätten en tapp i den globala försäljningen på 25 procent, jämfört med samma period förra året. I Europa är tappet för årets första fyra månader 30,3 procent och i USA tappar man 23,3 procent. På övriga marknader handlar det om en minskning på 19 procent.

Enligt Stefan Elfström jobbar man nu med att anpassa verksamheten efter omvärldsläget. De störningar i leverantörskedjorna som man sett tidigare har till stor del stabiliserats, men produktionsvolymerna påverkas istället av den minskade efterfrågan.

– För oss handlar det nu om övervintra verksamheten under coronakrisen. Vi fortsätter att använda statens stödpaket med arbetstidsförkortning och anpassar produktionen efter den efterfrågan vi ser, säger Stefan Eldström.

LÄS MER: Volvo Cars varslar 1 300 tjänstemän