Svårt för konsumenter att avgöra hur bra ett reapris verkligen är. Arkivbild.
Svårt för konsumenter att avgöra hur bra ett reapris verkligen är. Arkivbild.

Företag struntar i rearegler

Singles Day, Black Friday och mellandagsrea. Reorna duggar tätt och för konsumenten är det svårt att veta om ett pris är nedsatt på riktigt. Och många företag bryter mot vad som är tillåtet, enligt Konsumentverket.

ANNONS
|

Konsumentverket har de senaste tre åren gjort granskningar när det gäller prismarknadsföring, kampanjer, extrapriser och utförsäljningar i hemelektronikbranschen, leksaksbranschen, sporthandelsbranschen och möbelbranschen.

- I de här granskningarna har vi sett, just när det gäller tidsgränserna, att det finns en ganska tydlig tendens till att reor pågår betydligt längre än ett fåtal veckor och att de här två månaderna per år överskrids ganska rejält, säger Niclas Ernebratt, jurist på Konsumentverket.

ANNONS

Missbruk av rea

Bakgrunden är att det från marknadsföringslagen har vuxit fram en praxis som används i domstol för hur lång en rea får vara. Det som gäller är maximalt ”ett fåtal veckor” och att reor som överskrider ”totalt två månader under ett kalenderår” räknas som vilseledande marknadsföring mot konsumenterna.

Det är alltså de tidsaspekterna som många företag överskrider. Som exempel nämner Ernebratt att mellandagsrean ibland börjar före jul, pågår under mellandagarna och sedan fortsätter in i januari och då byter namn till januarirea.

- Då riskerar företagen att använda begreppet rea på ett vilseledande sätt, säger Ernebratt.

För konsumenterna är problemet, enligt Ernebratt, att de kan lockas till att göra något som upplevs som ett tillfälligt ”klipp” vid ett visst tillfälle.

Om ett bolag använder marknadsföring felaktigt kan Konsumentverket lämna över fallet till konsumentombudsmannen (KO) för rättsliga åtgärder.

Ordinariepris inget krav

I våras stämdes företaget Trademax som enligt KO sålt möbler med rekommenderade priser och utförsäljningar som verkat påhittade. I början på 2009 förbjöd KO butikskedjan Hemtex att ha för långa reor, och även att använda begreppet "rean upphör”, trots att den fortsätter.

ANNONS

- Kärnproblematiken när det gäller prismarknadsföring är att det inte finns något krav på butikerna att uppge ett jämförande ordinariepris. Om de gör det så måste butiken kunna visa att det påstådda ordinariepriset verkligen är korrekt och att detta har använts under en längre tid, säger Niclas Ernebratt.

TT
Fakta: Tips vid handel på rea

Tänk på vad du verkligen får för ett visst pris.

Tänk bort ett eventuellt ordinariepris som finns angivet.

Om ett ordinariepris finns angivet – fråga i butiken om när, och hur länge, det angivna ordinariepriset användes.

Källa: Konsumentverket

ANNONS