Illustration över hur Northvolts batterifabrik i Skellefteå ska se ut.
Illustration över hur Northvolts batterifabrik i Skellefteå ska se ut.

Expert ser batterifabrik som högriskprojekt

Planerna på en gigantisk batterifabrik i Sverige möts av högljudda jubel. Men flera experter lyfter stora risker och utmaningar med satsningen.

ANNONS
|

Flera avgörande pusselbitar kvarstår att lösa innan Northvolts utlovade satsning kan bli verklighet. Hur finansieringen av mångmiljardprojektet ska lösas ses som ett stort osäkerhetsmoment.

- Om de ska få in pengarna måste de nog alliera sig med någon stor aktör, underförstått någon av de största Europeiska biltillverkarna, säger Lars Avellán, pensionerad industriforskare.

Affärsrisk och teknologirisk

Produktionen kräver också tillgång till mer eller mindre sällsynta råvaror.

- Det gäller att man kan få fram de mängder som behövs. Det handlar om sällsynta råvaror och som vi vet kommer att bli bristvaror, framför allt kobolt, säger Lars Avellán.

ANNONS

Konkurrenssituationen på marknaden för uppladdningsbara batterier bedöms vara hård, vilket är ytterligare en risk.

- Affärsriskerna är stora. Redan i dag sker 25 procent av litiumbatteriproduktionen i Kina. Det är rätt hård konkurrens, säger Christer Karlsson, professor vid handelshögskolan CBS i Köpenhamn, och fortsätter:

- Måste Europa ha en fabrik i dagens globala värld? Det vet jag inte om man måste.

Lars Avellán ser dock att det kan finnas behov av en sådan här produktion i andra delar av världen än Asien.

En generell risk i branschen är teknikutvecklingen, som beroende på hur förberedd man är på att ställa om sin produktion kan slå väldigt hårt, enligt Christer Karlsson.

Hård konkurrens

Det är långt ifrån självklart att fordonsbranschen kommer att köpa svenska batterier bara för att de tillverkas i Sverige, enligt Martin Sköld, docent vid Handelshögskolan i Stockholm.

ANNONS

- De kommer att handla och göra affärer med den leverantör som erbjuder bäst prestanda till bäst pris. Det är så företagspremisserna ser ut, säger han.

Pontus Braunerhjelm, professor i nationalekonomi vid KTH och forskningsledare på Entreprenörskapsforum är positiv till projektet.

- Det är en dyr historia. Samtidigt är det något som ligger väldigt väl i tiden. Alla ska ju satsa på eldrift inom fordonsindustrin, säger han.

TT
ANNONS