Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

DNA-märks. Bohusbanans kopparledning märks för att stulen metall ska kunna identifieras.

DNA-märker mot kopparstölderna

Bohusbanan har under en längre tid varit hårt drabbad av kopparstölder. I slutet av mars förekom stölder så gott som dagligen, med inställd trafik som resultat. Nu DNA-märker Trafikverket ledningarna längs hela banan i kampen mot stölderna.

– Man sprejar ledningarna med färg som innehåller information om vem som är ägare och varifrån de kommer. Färgen är osynlig, men när man tar i ledningen får man färg på händer och kläder och när man belyser den med UV-ljus syns informationen, berättar Christer Ahlin, enhetschef vid Trafikverket för järnvägsunderhåll i väst.

För den som väl fått färgen på sig är det svårt att bli av med den. Den går inte att tvätta bort, berättar han.

För polisen innebär DNA-märkningen att det blir lättare att härleda varifrån kopparn kommer, om man till exempel fattar misstankar mot lasten i en bil. Polisen och Trafikverket hoppas också att märkningen ska ha avskräckande effekter. För att hitta misstänkta fordon och personer är polisen dock beroende av allmänhetens iakttagelser, konstaterar kriminaltekniker Johan Söderqvist.

– Det är bra om folk som ser något misstänkt hör av sig via telefon eller våra facebookgrupper.

En bil kan polisen göra en kontroll av, vad gäller körkort, nykterhet och bilens skick. För att undersöka lasten krävs ett beslut av en polisiär förundersökningsledare, vilket patrullen får snabbt om de fattar en skälig misstanke.Det är bråttom att finna transporterna.

– Det handlar om några få timmar innan kopparn är ute i nästa led, hos mindre nogräknade skrothandlare, säger Johan Söderqvist.

Men även när det gäller det ledet så underlättar märkningen för polisen i deras arbete. Färgen kommer att synas på såväl ledningar som kläder, verktyg och händer. Men för att göra husrannsakan kräver rätts- säkerheten också skäliga misstankar och beslut.

– Juvelerare som köper skrot- silver och skrotguld har ett noggrant system med förteckningar över varifrån det kommer. Det är möjligt att en del skrotfirmor också gör så, men det hade varit bra om alla gjort det, säger Johan Söderqvist.

Kopparstölderna längs järnvägen har gått i vågor, med en särskilt intensiv period under senare delen av mars. I månadsskiftet mars-april hände det att tågtrafiken var inställd flera dagar i sträck på grund av upprepade stölder. Förutom till trassel för resenärerna leder det till samhällsekonomiska kostnader, som under senaste åren varit uppe på mer än 50 miljoner kronor enligt uträkningar för Trafikverket.

DNA-märkningen kombineras med att koppar i ledningarna byts mot aluminium, där det är tekniskt möjligt.