Räknat i rederiernas bruttotonnage är det annars asiatiska länder som dominerar branschen. Efter ettan Grekland och tvåan Japan kommer Kina, men slår man ihop Hongkong med fastlandets siffror skulle Kina ligga nästan jämsides med Grekland. Lilla Singapore är ohotad fyra, följd av USA och Tyskland.
Branschorganisationen Danske rederier är optimistisk om att Danmark ska kunna nå målet om att slå sig in på topp fem.
"Lyckligtvis har vi goda chanser till ny tillväxt i Danmark, med en aviserad maritim tillväxtplan och bred politisk uppbackning för att utveckla dansk sjöfart", förklarar organisationens direktör Anne H Steffensen i ett pressmeddelande.
Sverige är inte med på listan, som bara omfattar världens tio största rederinationer.
Den danska listan baseras på antalet bruttoton olika länders rederier förfogar över. Bruttoton (bt) är en volymenhet, motsvarande 2,83 kubikmeter.
1. Grekland, 155 miljoner bt.
2. Japan, 125 miljoner bt.
3. Kina, 104 miljoner bt.
4. Singapore, 94 miljoner bt.
5. USA, 71 miljoner bt.
6. Tyskland, 62 miljoner bt.
7. Danmark, 60 miljoner bt.
8. Sydkorea, 56 miljoner bt.
9. Storbritannien, 51 miljoner bt.
10. Hongkong. 50 miljoner bt.
Källa: Danske Rederier