Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer

Ingen prenumeration
  • Mitt Strömstads Tidning
  • Korsord
  • Erbjudanden
  • Logga ut
1/4

Dags att vårrusta motorcykeln – detta bör du kolla upp och fixa

I stora delar av Sverige är det vår nu. Och då är det bara en sak som gäller – att köra motorcykel! Men är din hoj verkligen redo att rullas ut? Så här gör du för att få den i form.

Solen skiner och motorerna mullrar. Äntligen är hojsäsongen här. Den som själv inte är motorcyklist kan ha svårt att föreställa sig den berusande feber som våren ger upphov till. Den handlar om fart och frihet, att bara dra iväg på två hjul och känna sig rörlig, snabb och obunden.

Och det är bråttom! Det enda en hojåkare vill är att så snabbt som möjligt komma ut på vägarna. Men vad har motorcykeln för status? Är den verkligen i form?

Det är klokt att titta till den före premiärturen. Även om den fick en översyn i höstas kan vätskor ha dunstat och däcktrycket sjunkit. Det allra viktigaste är att maskinen inte är farlig att köra.

Kontrollera att bultar och skruvar sitter som de ska, ta en titt på bromsbelägg och bromsvätska och se till att alla lampor är hela. Släng gärna också ett öga på kedja, drev och däck och smörj alla vajrar.

Kontrollera att alla lampor fungerar som de ska.

Ta en titt på däcken. Minsta tillåtna mönsterdjup är en millimeter, men det är dumt att inte byta i god tid. Om de är slitna och hojen behöver lämnas in för däckbyte kan det vara svårt att få verkstadstid just nu.

Kolla även ringtrycket. Under en vinter har ofta luft läckt ut vilket kraftigt kan försämra köregenskaperna.

Har du skött om batteriet? Om inte är det kanske så orkeslöst att det inte ens orkar dra igång startmotorn. Ladda det.

Hur är det egentligen med bensin? En metalltank bör vara full av bränsle under vintern för att minimera risken för rost. Om den är tom får du fylla på. Åtminstone så att du kan åka och tanka.

Kontrollera bromsbelägg och skivor. Att åka hoj med kassa bromsar är livsfarligt. Om bromsvätskan är dålig, grumlig och innehåller för mycket vatten måste den bytas.

Smörj kedjan. Då håller den längre och löper lättare. Kolla att den är lagom sträckt och inte för sliten. Ta också en titt på drevet.

För den som inte mekar själv är läget besvärligare. Ett soligt vårväder gör att alla vill få igång sina hojar på stört. På verkstäderna har högsäsongen just satt igång med stress och proppfulla almanackor.

Är tvåhjulingen redan klar för premiär­turen? Grattis! Då är det bara att tuta och köra. Men glöm för all del inte bort att passa dig för ringrostighet – samt bilister som tycks ha glömt bort att motor­cyklister existerar.

Sådant kan inte ens den mest omhuldade motorcykeln i världen råda bot på.