Bohusbanan. Trädsäkring och inställd trafik på Bohusbanan var föremål för debatt i riksdagen.
Bohusbanan. Trädsäkring och inställd trafik på Bohusbanan var föremål för debatt i riksdagen.

Christensson missnöjd med svaren om underhåll av Bohusbanan

Fredrik Christensson, riksdagsledamot Centerpartiet Bohuslän, var inte helt nöjd med replikerna han fick av infrastrukturministern Anna Johansson (S) under interpellationsdebatten om bland annat trädsäkring av norra Bohusbanan.

ANNONS
|

Hårda vindar fick för ett par veckor sedan Trafikverket att stänga av norra Bohusbanan på grund av risken för att träd skulle falla över rälsen. Ett beslut som bland annat kritiserades av Fredrik Christensson (C).

"Det här måste förbyggas av Trafikverket. Det är ingen ny företeelse att det blåser på västkusten. Risken för blåst och vad den kan medföra är uppenbar", sa han då i kommentar till Strömstads Tidning.

Men Trafikverket hade inga planer på att trädsäkra banan. Christer Ahlin, enhetschef på Trafikverket i region Väst, förklarade skälet bakom beslutet.

"Tyvärr måste vi göra hårda prioriteringar och fokusera på underhåll av de sträckor där vi har flest resenärer och där det på så vis får mest effekt", motiverade Ahlin till tidningen.

ANNONS

Fredrik Christensson lämnade in en interpellation om bland annat trädsäkring till infrastrukturminister Anna Johansson (S). I torsdags förra veckan möttes de i plenisalen. Men utgången av debatten blev inte vad Christensson hade hoppats på.

Ministern hänvisade i sitt svar till att regeringen avsatt 1,34 miljarder per år till järnvägsunderhållet, men att det åligger Trafikverket att prioritera?

– Tyvärr tyckte jag inte att jag fick tillräckligt med respons – och att hon inte uppfattar den allvarliga situationen som skedde vid den tillfälliga avstängningen. Risken om det sker ofta är att förtroendet för järnvägen och kollektivtrafiken minskas.

Många människor är beroende av Bohusbanan för att bland annat ta sig till arbete. Det tar till exempel nästan tre timmar att resa mellan Strömstad-Göteborg med tåg.

– Restiderna är oerhört viktigt och behöver kortas hela vägen. Ur arbetsmarknadsperspektivet måste järnvägen vara driftsäker och att man kan pendla på riktigt.

Är Bohusbanan en känslig fråga för de styrande i regeringen?

– Jag tror det är en tuff fråga för dem, jag fick inte grepp om var de står i frågan.

Fakta: Bohusbanan

Trafik: Persontrafik och delvis godstrafik.

Öppnad: Göteborg-Uddevalla 1906-1909, Uddevalla-Strömstad 1903.

Längd: 180 km.

Thomas Bennelind
Nyhetsreporter och sportredaktör
Thomas Bennelind
ANNONS