Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer
Elon Musk på scenen i Hawthorne, framför en vit och en svart Tesla Semi – och nästa Roadster.

Chock i lasten på Teslas nya dragbil

Tesla har visat upp sin kommande lastbil. Och på flaket rymdes något helt oväntat: En ny version av sportbilen Roadster, som blir ett riktigt monster.

Att den eldrivna lastbilen skulle avtäckas har varit klart länge. Presentationen har till och med fördröjts flera gånger på grund av produktionsproblemen med folkelbilen Model 3 i fabrikerna i Kalifornien.

Nu hade vd Elon Musk två dragbilsprototyper med sig på scenen, och sade att en ellastbil kommer att vara billigare, säkrare och pålitligare än dieselvarianter "från dag ett". Och den dagen ska infalla i USA under 2019, då produktionen ska börja.

Vid kolonnkörning – då det bara behövs förare i den första av en kedja självstyrande fordon – ska Teslas fraktlösning till och med vara effektivare än järnväg, hävdade han.

80 mil

Tidshorisonten två år kanske delvis kan lugna en del experter, som har uttryckt farhågor för att Tesla har för många spektakulära projekt samtidigt som tillverkningen av den viktiga Model 3 knappt har kommit igång. Företaget går fortfarande med förlust, och frågan ställs också om Musk kan hålla igång hypen tills storsatsningarna bär frukt.

Tesla Semi, som dragbilen kallas i USA, ska kunna rulla drygt 80 mil med full last utan paus. Laddstopp på en halvtimme ska räcka till över 60 mils färd. Längre räckvidder ska inte behövas, eftersom yrkeschaufförers körtider är strikt reglerade.

Sedan, när presentationen verkade vara slut, kom sensationen. Plötsligt rullade en röd Tesla Roadster oväntat ut från lastutrymmet på en av lastbilarna på scenen i en flyghangar utanför Los Angeles.

Det ska bli den snabbaste produktionsbilen i världen, sade Musk inför en häpen publik – från 0 till 60 miles i timmen (0–96 kilometer i timmen) på 1,9 sekunder.

Fem gånger Leaf

Batteriet förbluffar också: upp till 200 kilowattimmar. Det är fem gånger så mycket som Nissans just presenterade för nya Leaf, och dubbelt så stort som de största kraftkällorna i Model S och X. Därmed ska Roadstern kunna rulla "från LA till San Francisco och tillbaka, i motorvägsfart, utan att ladda".

- Poängen är att ge en brutal käftsmäll till bensinbilar. Att köra en bensinsportbil ska kännas som att sitta i ett ånglok och äta quiche, log Musk.

Då räknar han antagligen med att mycket hinner hända i batteritekniken innan Roadstern överlämnas till köparna. De första bilarna ska komma 2020, sade Musk.

Och det blir inget billigt nöje – den som vill ha ett av de första 1 000 exemplaren måste betala 250 000 dollar, hela köpesumman, i förskott.