Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Norra Bohusbanan är eftersatt sedan länge och en rad bohuslänska kommuner vill satsa på höghastighetståg – men tidsplanen för projektet Skagerrakbanan har nu spruckit. Bild: Lasse Edwartz
Norra Bohusbanan är eftersatt sedan länge och en rad bohuslänska kommuner vill satsa på höghastighetståg – men tidsplanen för projektet Skagerrakbanan har nu spruckit. Bild: Lasse Edwartz

Tidsplanen för Skagerrakbanan har spruckit

Planen var att det första höghastighetståget skulle rulla på den nybyggda Skagerrakbanan i december 2028. Men tidsplanen har redan spruckit, rapporterar P4 Väst.

Det var för lite mer än ett år sedan som ett flertal kommuner i Bohuslän och sydöstra Norge började planera för ett snabbtåg mellan Göteborg och Oslo. De hade tröttnat på vad de ansåg var en senfärdighet och ett ointresse från regeringarnas sida att satsa på järnväg i området. I stället tog de saken i egna händer och finansierade en utredning.

De bohuslänska kommunerna – Uddevalla, Kungälv, Stenungsund, Lysekil, Munkedal och Strömstad – och de norska kommunerna i samarbetet vill se en jättelik satsning på höghastighetståg mellan Oslo och Göteborg, kallad Skagerrakbanan.

LÄS OCKSÅ: Premiärdatum: Då kan första höghastighetståget köra genom Bohuslän

Planen innebär en 28,5 mil lång järnvägssträckning mellan Surte i söder och Ski, strax söder om Oslo, i norr. Planen för Skagerrakbanan bygger på konceptet med brobanor, att spåren ligger på betongpelare. På den svenska sidan planeras stationer i Strömstad (det vill säga Skee), Munkedal, Uddevalla, Kungälv, Göteborg och Stenungsund.

Tanum, som banan också skulle passera genom, är inte med i projektet.

I juli skrev Strömstads Tidning att det var klart med ordningen för bygget av Skagerrakbanan och startdatum för den första tågavgången. 2023 tänkte sig projektledningen att få fram en detaljerad teknisk design och prislapp på projektet, och samma år skulle det göras en global upphandling.

På måndagen rapporterade dock P4 Väst att den tidsplanen inte längre är aktuell.

– Nej, tidsplanen har redan spruckit, så är det ju, säger Munkedals kommunalråd Christoffer Östling (M) som sitter i projektets styrgrupp, till radiokanalen, och tillägger:

– Och det är väl egentligen ointressant om man pratar om det är klart 2028, 2030 eller 2032. Oavsett vad hade man ju fortfarande byggt det snabbare än om Trafikverket hade gjort det.

Den kalkylerade budgeten är cirka 100 miljarder kronor – men vem som ska finansiera projektet är ännu oklart.

– Det finns fortfarande väldigt många frågetecken. Finansieringen är ju inte färdig och det är ju lite grunden om man ska driva igenom ett så stort projekt, säger Liza Kettil, S-politiker i Munkedal, till P4 Väst.

I den nationella planen för transportinfrastruktur finns varken pengar eller tidsplan för snabbare tågtrafik mellan Göteborg och Oslo. Att utveckla Bohusbanan finns inte heller med i planen.

LÄS OCKSÅ: Regeringen miljardsatsar på järnväg – men inga pengar till Skagerraksbanan

LÄS OCKSÅ: Massiv kritik när staten vägrar satsa på Bohusbanan: ”En katastrof för Bohuslän”