Internationella sjöfartsmyndigheten har tagit beslut om att fartyg måste minska sina svavelutsläpp i luften, då de är skadliga för människors hälsa.
Tanken är att fasa ut det miljögiftiga drivmedlet bunkerolja. Regelverket tillåter samtidigt att rederierna i stället utrustar sina fartyg med system, så kallade skrubbrar, som tvättar avgaserna i vatten och sedan släpper ut dem i havet. Det skriver TT.
– Man vänder skorstenen från himlen och ned i vattnet och adderar därmed en utsläppskälla i havet, säger Kerstin Magnusson, biolog vid IVL Svenska Miljöinstitutet och expert på just miljögifter i havet, till TT.
Utsläppsvattnet innehåller gifter som skadar planktondjuren
Kerstin Magnusson har tillsammans med andra forskare vid IVL Svenska Miljöinstitutet och Norska Polarinstitutet, studerat vilken effekt utsläpp av skrubbervatten har för planktonorganismen hoppkräfta. Den utgör 80 procent av världshavens djurplanktonbestånd och spelar en nyckelroll för näringskedjan som föda för i stort sett alla fiskar i haven.
Deras studier visar att utsläppsvattnet innehåller gifter som skadar planktondjuren allvarligt, skriver TT. Dels sker en signifikant minskning av antalet djur som når reproduktiv ålder, dels ökar dödligheten kraftigt.
Omkring 4 500 fartyg är utrustade med skrubbrar, som släpper ut uppemot 400 kubikmeter giftvatten i timmen, skriver TT. Det betyder att koncentrationen av skrubbervatten runt farlederna kan ge upphov till skadliga effekter.