Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Broar nödöppnades efter maskinproblem på fraktfartyg

Det 88 meter långa och elva meter breda fartyget Rix Emerald drabbades under fredagen av maskinproblem vilket ledde till att broar nödöppnades för att ge det fri lejd ut mot havet längs Göta Älv.
– Det går alltid att få stopp på ett fartyg, men det är säkrare att åtgärda problemen till havs än i älven, säger en person på Sjöfartsverket.

Maskinproblemen på det cypriotiskt flaggade fartyget gör att det bara kan drivas framåt.

Problemen gjorde att Jordfallsbron utanför Kungälv och Marieholmsbron i Gamlestaden nödöppnades för att ge Rix Emerald fri lejd.

Enligt Sjöfartsverket har fartyget gått från Lidköping för att gå till Skottland. Vid 13-tiden passerade det Angeredsbron och vid 14-tiden passerade det Göta Älvbron. Planen är att fartyget ska ta sig till en ankringsplats vid Vinga.

– Fartyget går i ungefär fem knop just nu, det vill säga ungefär som i rask promenadtakt och det finns också en lots ombord som kör fartyget. Det ska inte vara några problem att styra, berättade Stefan Strömberg, presstalesperson vid Göteborgs hamn när fartyget var i höjd med Surte.

Lotsar styr fartyget

Strömberg berättade fortsatt att personal vid berörda platser längs älven, som vid till exempel Marieholmsbron och Göta Älvbron informerades i förväg om fartygets problem.

– Jag vet faktiskt inte hur det är, om fartyget kommer under Marieholmsbron eller inte. Göta Älvbron kommer det definitivt under. Planen är att fartyget ska ta sig till lite öppnare vatten för att lägga ankar och att problemen med maskinen därefter ska åtgärdas.

Emma Brask är kommunikatör vid Sjöfartsverket förklarar att problemet innebär att fartyget inte kan stoppa sina maskiner.

– Vi har en kanallots ombord som säger att läget är lugnt, när fartyget närmare sig Göteborgs hamn kommer en sjölots att ta över. De broar som behöver öppnas har öppnats i god tid innan fartyget kommer att passera och planen är att fartyget ska ta sig till ett säkert ställe för att lägga ankar och åtgärda maskinproblemen.

"Går alltid att få stopp på motorer"

En person på Sjöfartsverket som inte vill uppge sitt namn förklarar händelseförloppet som en säkerhetsåtgärd.

– Det går alltid att få stopp på ett fartyg, motorer kan stängas av på olika sätt. Kaptenen gör troligen bedömningen att det är säkrare att vidta åtgärder ute till havs än i älven. Det är inget ovanligt inom yrkessjöfarten att fartyg med maskinproblem lägger sig ute till havs för att driva en stund under tiden som ett problem åtgärdas.