Mycket snack om dubbelspår mellan Oslo och Göteborg har det varit i decennier. Men nu sätter Bengt Rydhed vid Trafikverket ner foten och talar om att Dalsland gäller framför Bohuslän.
Mycket snack om dubbelspår mellan Oslo och Göteborg har det varit i decennier. Men nu sätter Bengt Rydhed vid Trafikverket ner foten och talar om att Dalsland gäller framför Bohuslän. Bild: Lasse Edwartz

Bohuslän inte aktuellt för dubbelspårig järnväg

Bohuslän kan glömma dubbelspårig järnväg. Dubbelspår planeras i stället gå från Göteborg via Trollhättan och Öxnered genom Dalsland till Norge. De planerna har inte ändrats, berättar tillförordnad regionchef Bengt Rydhed vid Trafikverket.

ANNONS
|

Det är ingen hemlighet att kommunerna i norra Bohuslän, inklusive Strömstad och Tanum, driver frågan om dubbelspår från Göteborg, längs gamla Bohusbanan till norska gränsen. Något som presenterades som en nyhet för några månader sedan och som tidningen tidigare rapporterat om.

Detta kräver dock en broförbindelse.

Både Trafikverket och Västra Götalandsregionens ledning förespråkar att anslutningen Göteborg - Norge/Oslo bör går genom Dalsland.

– Det säger sig nästan självt, att det är den bästa sträckningen. Det har varit järnvägsförbindelsen till Norge sedan 1879 och vi har ett fullt fungerande dubbelspår mellan Göteborg och Öxnered färdigt, konstaterar Bengt Rydhed som varit inblandad i de här diskussionerna i många år nu.

ANNONS

Dubbelspår norr om Uddevalla inte aktuellt

Han tillägger att Trafikverket gärna vill vara med och förstärka Bohusbanan med fler mötesplatser mellan Göteborg och Uddevalla, för att få en tätare trafik.

– Vi har redan mötesplatser i bland annat Ytterby, Stenungsund, Svenshögen samt Ljungskile och vi ska bygga några kilometer på Hisingen som blir klart 2024 med ny station i Brunnsbo. Dessutom kommer det ett mötesspår utanför Uddevalla och vi tar fram underlag så vi kan pröva dubbelspår Göteborg - Stenungsund inför nästa revidering av Nationell plan för infrastruktur i Sverige. Detta för att kunna möta de mål som Västra Götalandsregionen satt upp för Bohusbanan.

Men att bygga dubbelspår norr om Uddevalla är inte aktuellt, säger Rydhed.

– Visst har det talats om Tistedalsbacken i Norge som ett problem för norrmännen och godstågen, när de ska möta oss med dubbelspår vid gränsen. Men det är ändå det som vi arbetar efter. När förbindelsen är klar är svårt att sia om i dagsläget. Norgeförbindelsen kommer även den att prövas inför nästa Nationella plan, berättar Bengt Rydhed.

Stöd av Senterpartiet

Samarbetskonstellationen Enat Bohuslän, som omfattar 11 kommuner i Bohuslän, där Uddevalla har hand om infrastrukturfrågorna, vill ha dubbelspår genom Bohuslän mot Norge. Konstellationen har stöd av Senterpartiet i Halden som förespråkar en ny järnvägsbro över Svinesund.

ANNONS

Thor Edquist (H) i Halden som länge drivit frågan om dubbelspår i Norge bedömer, att det norska järnvägsbygget inte är framme vid gränsen förrän 2034. Han tror att dubbelspåret mot Sverige kan dras under fästningen I Halden.

ANNONS