Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer
Bild: Bertil Ericson / SCANPIX

Allt fler fotgängare skadas i mörkret

Olyckorna bland gångtrafikanter ökar när vintermörkret faller på. Årligen omkommer cirka 40 till 50 gående personer till följd av påkörning – och av dessa sker omkring hälften i gryning, skymning, eller mörker.

– Det är fler gångtrafikanter som skadas vid mörker och halka. Synbarheten är en faktor i skadestatistiken. Som gående handlar det om att du ska göra dig synbar för bilister i mörkret, säger Marie Nordén, generalsekreterare för Nationalföreningen för trafiksäkerhetens främjande (NTF).

Att olyckor sker kan bero på många olika orsaker, och kan inte enbart skyllas på trafikanter som tar sig till fots längs gatorna. Som gångtrafikant kan man lätt vaggas in i en falsk trygghet när man befinner sig längs trafikerade vägar i tätbebyggda samhällen menar Nordén.

– Ett stort ansvar ligger också på bilisten, att man håller låga hastigheter så att man hinner upptäcka de gående – även om de inte har reflexer. Tyvärr är det så att respekten för hastigheter är alldeles för låg bland bilister, framför allt i tätorter.

Trots att medvetenheten kring reflexbärandet ökar, menar Marie Nordén att det finns en slags felaktig uppfattning om att gångtrafikanterna syns bättre i städernas belysning.

– Det är inte bara viktigt att synas längs landsvägarna. Inne i städerna ser vi att färre bär reflexer. Man syns väldigt dåligt även när det finns gatljus.

Ett smartare klädval

Med reflexen kan gångtrafikanten upptäckas på halvljus från 125 meters avstånd av bilisten. Medan en mörkklädd gångtrafikant utan reflex endast syns på 20 - 30 meters avstånd i mörkret.

– Reflexen är en väldigt billig försäkring att ta på sig när man rör sig ute vid vägarna. Vi menar att om fler skulle bära reflexer, så skulle färre skada sig i trafiken, säger hon.

År 2010 gjorde försäkringsbolaget Trygghansa en undersökning kring reflexvästar. Den visade då att endast hälften av de tillfrågade i vuxen ålder valde att bära reflexer. Att nysatsningar gjorts de senaste åren från bland annat modevärldens håll tros göra skillnad när det kommer till reflexbärandet.

– Vi ser nu att det finns företag som lägger in reflexer i kläderna och tillverkar snyggare och smartare varianter. Det har tidigare inte klassats som särskilt modernt och vissa kanske känner att det känns lite fånigt att bära reflex, men det verkar gå åt rätt riktning nu upplever vi på NTF, säger Marie Nordén och fortsätter:

– Det är bra att olika aktörer gör insatser. Ju fler och smarta variationer av reflexer som kommer, desto vanligare kommer det att bli med användandet. Det blir ett smart sätt att klä sig.

Viktigt i vintermörkret:

Reflexer behövs även där det finns gatubelysning.

Reflexer ska bytas ut var tredje år.

Vinterväglaget innebär ofta en längre bromssträcka för fordon.

Ett tips om man rör sig längs landsvägar är att komplettera reflexerna med ficklampa.

Det är lag på att ha reflexer på din cykel om du cyklar i trafik.

Reflexer ska vara CE-märkta

Hundar, katter och hästar behöver också reflexer.

Källa: Trygghansa.