Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

"Battlefield 1" har gått bra i år, bättre än utvecklaren Dices nya spel "Star wars: Battlefront II". Arkivbild.

Äldre spel sålde bra i år

Nytt behöver inte betyda bäst i svenska spelköpares ögon. Flera spel med mer än ett år på nacken finns på listan över årets mest sålda spel.

- Det har varit ett bra och spännande år, säger John Eidelmann, ordförande för Angi, branschföreningen för nordiska spelbranschen.

Det är osäkert exakt hur spelförsäljningen ser ut jämfört med tidigare, då mycket av spelförsäljningen flyttat över från fysiska skivor till nedladdat material. Över två miljoner fysiska spel har sålts i år, ett tapp på 15 procent jämfört med året innan.

- Det tappet kompenseras av det digitala, som gått starkt framåt, säger Eidelmann.

"Overwatch" tredje bäst

En sammanställning av spelförsäljningen på flera plattformar som branschorganet Angi gjort för TT:s räkning visar att årets mest sålda spel till datorer och konsoler är senaste utgåvan av fotbollsföljetången "Fifa", som följs av nyligen släppta krigsspelet "Call of duty: WWII". På tredje plats finns förstapersonsskjutaren "Overwatch", som kom redan i maj 2016.

- Det är intressant att "Overwatch" fortsatt säljer väldigt bra för en titel som varit ute ett tag, säger John Eidelmann och konstaterar att det spelet också lyckats att ta sig in på E-sportscenen.

Switch under julgranen

Faktum är att många spel på listan över vad som sålde bäst i Sverige inte är nya för året. Förra årets "Fifa" hamnar exempelvis på femte plats, medan "Grand theft auto V" från 2013 fortsätter att nå en ny publik och är årets åttonde mest sålda spel. Och svenska utvecklaren Dice har haft betydligt större framgångar med första världskrigsskjutaren "Battlefield 1" som ligger på sjätte plats, jämfört med färska "Star wars: Battlefront II", som återfinns först på femtonde plats.

Det sistnämnda spelet var hett emotsett, men har gjort många spelare upprörda då det uppmuntras till köp under spelets gång, så kallade mikrotransaktioner.

- Jag tror säkert att negativiteten i communityn kring mikrotransaktioner påverkat delar av den försäljningen. Det är säkert något som de (utgivaren EA) adresserar, säger John Eidelmann.

Julförsäljningen kan också komma att påverka listan. Eidelmann har exempelvis sett ett uppsving för Nintendos konsol Switch, som generellt har en yngre målgrupp.

- Den har gjort jättebra intryck och fortsätter att ta mer mark, det ser man framförallt i julperioden där Nintendo historiskt sett är starka. Jag tror att många lägger en Switch under granen.