Lastbilar på väg till Storbritannien i Coquelles i norra Frankrike. Arkivfoto.
Lastbilar på väg till Storbritannien i Coquelles i norra Frankrike. Arkivfoto.

Nya regler på väg för lastbilar i EU

Trots hårda ord och infekterade gräl rullar EU på mot nya regler för lastbilstrafiken och chaufförernas arbetsvillkor. Både S och SD jublar i Bryssel.

ANNONS
|

Med bara en och en halv månad kvar inför EU-valet kunde det snart avgående EU-parlamentet på torsdagen ta ett av sina tyngsta beslut under hela mandatperioden.

Tre gånger om rullades en klar majoritet upp för de tre delarna i EU-kommissionens stora vägpaket. Därmed ligger vägen öppen för förhandlingar med ministerrådet och kommissionen för att så snabbt som möjligt hinna spika hela reformen.

- Äntligen. Vi har hållit på med detta så länge och på sluttampen har det varit väldigt mycket manövrerande från dem som inte velat att vi ens skulle få rösta om de här förslagen, säger Marita Ulvskog (S) efter beslutet.

ANNONS

- Väldigt nöjd. Det var det här jag hoppades på, säger EU-parlamentskollegan Peter Lundgren (SD).

Löner och villkor

De nya reglerna syftar bland annat till att låta chaufförer i utlandstrafik lyda under samma arbetsmarknadsregler som i det land de kör. När det gäller cabotagetrafiken – då lastbilar kör inrikestrafik i ett annat land än det egna – vill EU-parlamentet tillåta obegränsat antal körningar under tre dygn, varpå fordonet måste lämna landet i minst fem dagar.

Striden har dock varit stenhård.

Många av de nyare EU-länderna i öst kämpar intensivt för att inte minska möjligheterna för deras företag och chaufförer att konkurrera i väst med hjälp av sina lägre löner. I väst ogillas samtidigt såväl säkerhetsriskerna med tröttkörda chaufförer som utnyttjandet av "brevlådeåkerier" och lönedumpning.

Öst mot väst

Peter Lundgren har fått strida i motvind i sin egen partigrupp, EU-skeptiskt konservativa EPP, som in i det sista ville stoppa torsdagens omröstning.

- Det har varit ett slagfält mellan öst och väst. De är mer ute efter att få tillträde till marknaden och det har varit helt låsta positioner mellan mig och dem. Jag har klargjort hela tiden att jag inte kommer att följa deras linje i det här för jag anser att det är snudd på oanständigt att utnyttja människor på det viset man har gjort fram till nu, säger Lundgren.

ANNONS

- Det är inte en långsiktig hållning att man försöker konkurrera neråt i stället för uppåt. Jag tror att det kan bli ett väldigt bra resultat av detta. Nu finns det en grundförutsättning för att vi ska kunna få bättre ordning och reda på vägarna, säger Marita Ulvskog.

Bryssel, TT:s korrespondent

Fakta: EU:s vägpaket

EU-kommissionen lade i maj 2017 fram ett stort vägpaket innehållande bland annat nya regler för cabotagetrafik – när exempelvis en lastbilschaufför anlänt till ett land med last från ett annat och därefter utför inrikestransporter i det landet – samt arbetsvillkor för chaufförer och stävjandet av "brevlådeföretag" inom åkeribranschen.

Kommissionens grundförslag förespråkar obegränsat antal cabotagekörningar under en femdagarsperiod, samtidigt som chaufförerna ges rätt till samma arbetsvillkor som i det land där de befinner sig.

EU-parlamentet vill bara tillåta obegränsat antal körningar under tre dygn, medan EU:s medlemsländer vill ha max tre cabotagekörningar under sju dygn. Både medlemsländerna och parlamentet vill samtidigt se en "avsvalning" där fordonet efter cabotagekörningarna måste lämna landet i minst fem dygn. Olika åsikter råder sedan kring hur ofta fordonen behöver återvända till sitt hemland och var och hur länge chaufförerna måste vila.

EU-länderna enades om sin syn på paketet i december. Sedan även EU-parlamentet nu enats kan slutliga kompromissförhandlingar inledas för att definitivt spika de nya reglerna.

ANNONS