Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Ett hundratal, många i gula västar, mötte upp på en parkeringsplats i Barkarby norr om Stockholm för att protestera mot det allt högre bensinpriset.

Missnöjda bilåkare samlas i hela landet

Initiativtagaren till det så kallade bensinupproret, Jan-Olof "Janne" Berglund, kommer inte att ge sig förrän bensinpriset sänkts rejält. I dag samlas medlemmar runt om i landet för att protestera mot bensinpriset – trots att det är lika dyrt att köra bil i dag som för 30 år sedan.

De svenska bilåkarna har fått nog. Priset på bensin och diesel är på tok för högt. Det anser i alla fall Janne Berglund och många därtill, för på kort tid har hans initiativ på Facebook, Bensinupproret 2.0, fått fler än 570 000 medlemmar.

I dag tänker de manifestera sitt missnöje på flera olika platser i landet.

- Vi har ordnat sammankomster för våra medlemmar där vi ska träffas och lära känna varandra, säger Janne Berglund.

TT: Men ni vill väl även demonstrera ert missnöje?

- Ja, det är klart. Just nu har vi 573 000 medlemmar, vilket är otroligt många.

Inte dyrare nu

TT: Varför är ni så missnöjda?

- Därför att det är 64 procents skatt på drivmedel, vilket är på tok för mycket. Vi vill ta bort momsen och energiskatten och i så fall landar priset på cirka tolv kronor per liter.

Att vilja sänka priset på bensin så pass kraftigt i dessa tider då hotet från klimatförändringen blir allt tydligare är dock kontroversiellt. Dessutom visar beräkningar att det inte är dyrare att köra bil i dag än det var 1990 då priset sprängde femkronorsvallen.

Om hänsyn tas till inflationen motsvarar dagens pris på cirka 17 kronor litern 10:50 kronor 1990, enligt SCB. Literpriset har alltså bara stigit 5–6 kronor litern på 30 år. Men under samma tid har bilarnas bensinförbrukning reducerats kraftigt. Enligt bilbranschen drar en genomsnittlig bil i dag endast drygt hälften så mycket bränsle som dåtidens bilar. Alltså: att köra sin bil i dag är ungefär lika dyrt (eller billigt) som tidigare, det rekordhöga priset till trots.

Börjar lyssna

På frågan varför det – trots detta faktum – ändå mullrar i billeden har Jan-Olof "Janne" Berglund inget bra svar.

- Jag kan bara konstatera att många av våra medlemmar har svårt att få det att gå ihop och överleva på grund av det höga priset på bensin och diesel. De behöver handla, åka till arbetet och så vidare. De får det inte att gå ihop, säger han.

I kölvattnet av upproret har dessutom flera politiska partier hakat på för att vädra sitt missnöje över regeringens politik. En genomgång som SvD gjort visar att både Moderaterna och Kristdemokraterna har betalt för eller sponsrat annonser på Facebook där udden riktas mot regeringen som utmålas som om den sviker landsbygden.

- Det finns tecken på att politikerna har börjat lyssna lite grann. Vi har fått en inbjudan till Riksdagen nästa vecka, men vi kommer inte att ge oss förrän vi har fått igenom alla våra krav. Den 31 maj anordnar vi en demonstration i Stockholm med slutdestination Rosenbad, säger Janne Berglund.

Skatteväxling

I sitt EU-valtal i Trollhättan håller statsminister Stefan Löfven med om behovet av bil, samtidigt som det måste ske en omställning till ett mer klimatvänligt samhälle, en omställning som kostar pengar.

- Det är ett bekymmer. Vi behöver bil, på många ställen runt om i landet. Och vi ska kunna åka bil. Men vi måste åka bil mycket smartare. Det är ofrånkomligt att vi måste göra en klimatomställning, säger Stefan Löfven i sitt tal.

Men han framhåller att bördorna som följer med måste fördelas, att stora företag måste ta en större del av kostnaderna, och att samhället måste satsa mer på kollektivtrafik.

- Vi ska se till att vanligt folk har råd och möjlighet till de miljövänliga alternativ som finns, säger Löfven i sitt tal.

Han pekar på grön skatteväxling som ett medel för detta.

- Poängen är att du höjer priset på det som är fossilt, men sänker priset på annat, så att det går jämnt upp. Det är 15 miljarder kronor vi pratar om, säger Löfven till TT och nämner som exempel det så kallade bonus malus-systemet vid köp av nya bilar.