Brödraparet Jean-Pierre Dardenne och Luc Dardenne tilldelades regipriset i Cannes i våras för 'Unge Ahmed' som nu får svensk premiär. Arkivbild.
Brödraparet Jean-Pierre Dardenne och Luc Dardenne tilldelades regipriset i Cannes i våras för "Unge Ahmed" som nu får svensk premiär. Arkivbild. Bild: Petros Giannakouris

Veteranregissörerna skildrar ung fanatism

Vad kan få en radikaliserad ung man att vilja återgå till livet? Den frågan ställer de belgiska bröderna Luc och Jean-Pierre Dardenne i sin nya film ”Unge Ahmed”, som vann regipriset vid årets Cannesfestival.
– Vi var inte intresserade av att berätta om hur han blivit radikaliserad, den berättelsen har så många andra skildrat tidigare, säger Luc Dardenne till TT.

ANNONS

Deras huvudperson Ahmed är i 12-årsåldern och bor med sin mamma och syster i en halvstor belgisk stad. Han är redan i början av "Unge Ahmed", som får svensk biopremiär den 18 oktober, religiöst radikaliserad genom den lokale imamen. Ahmeds kusin har blivit dödad i strid och den unge pojken känner att han vill hedra denne genom att döda i religionens namn. Som offer väljer han sin lärarinna i arabiska, som han vägrar att ta i hand.

För sent?

Går det att rädda Ahmed? Innan han gör något oåterkalleligt? Det är frågan. Stämningen i filmen är relativt ambivalent, även om samhället snabbt träder in med ett kraftfullt batteri av humanistiskt präglad moteld när Ahmeds radikalitet blir uppenbar.

ANNONS

– Vi funderade först på att göra honom äldre, men insåg att det inte skulle fungera. Det vore obscent och naivt att tro att någon som är i 20-årsåldern och radikaliserad skulle kunna förmås gå tillbaka till livet. Det vore en förolämpning mot terrorismens offer, säger Luc Dardenne när TT möter bröderna under filmfestivalen i Cannes, och fortsätter:

– Men om du är i 12–13-årsåldern, då befinner du dig mellan två stränder. Du är fortfarande barn, du är på väg att bli vuxen. Om du är attraherad av en ideologi, så är det ännu inte fullt utvecklat.

Tar annat grepp

Som vanligt berättar bröderna Dardenne om människor som skulle kunna vara våra grannar, om händelser som skulle kunna vara hämtade från vår vardag.

– Det var viktigt att det skulle handla om en vanlig pojke i en vanlig stad. Det har skrivits och gjorts filmer om varför människor radikaliserats. Vi ville avvika från det. Vi ville ta ett annat grepp. Hur skulle det vara möjligt för denna unge pojke att komma ut ur fanatismen? Ingen runt omkring honom, inte ens hans mamma, kan nå honom. Det känns hopplöst. En väg kunde vara att konfrontera honom med hans egen eventuella död, säger Jean-Pierre Dardenne.

ANNONS

– Religionen är en stor oberoende del av vårt samhälle och den kan vara till stor hjälp. Men när den övergår i fanatism kan den bli dödlig. Ahmed är en fanatiker. Han säger förskräckliga saker, han är besatt av det hans imam har sagt till honom. Han är inte beväpnad med en kalasjnikov, han har en kniv, men det gör honom inte mindre farlig.

Gunnar Rehlin/TT

Regissörerna Jean-Pierre Dardenne, till vänster, och Luc Dardenne under prisceremonin i Cannes i våras när de tilldelades regipriset för 'Unge Ahmed'. Arkivbild.
Regissörerna Jean-Pierre Dardenne, till vänster, och Luc Dardenne under prisceremonin i Cannes i våras när de tilldelades regipriset för "Unge Ahmed". Arkivbild. Bild: Vianney Le Caer
'Inte ens hans mamma kan rädda Ahmed', säger regiduon Dardenne om sin unge protagonist i 'Unge Ahmed'. Pressbild.
"Inte ens hans mamma kan rädda Ahmed", säger regiduon Dardenne om sin unge protagonist i "Unge Ahmed". Pressbild. Bild: Triart film
Ahmed (Idir Ben Addi) har blivit radikaliserad och någon rehabilitering ser svår ut i 'Unge Ahmed'. Pressbild.
Ahmed (Idir Ben Addi) har blivit radikaliserad och någon rehabilitering ser svår ut i "Unge Ahmed". Pressbild. Bild: Triart film

Vilka: Jean-Pierre Dardenne (född 1951) och Luc Dardenne (född 1954) är belgisk films mest kända regissörer.

Meriter: Vann sin första Guldpalm 1999 för "Rosetta", och sin andra för "Barnet" 2005. De har också gjort filmer som "Pojken med cykeln" (2011) samt "Två dagar, en natt" (2014).

Stil: De arbetar i en socialrealistisk tradition och skildrar människor i ofta svåra, dramatiskt förtätade situationer. Inte sällan återfinns perspektiv där individualism och egoism ställs mot solidaritet.

Aktuella: "Unge Ahmed" får svensk biopremiär den 18 oktober 2019.

ANNONS