Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Rymdstrider var något som spelarna ville se i nya "Battlefront".

Upp till bevis för nya "Battlefront"

Svenskutvecklade "Star wars: Battlefront II" släpps nu världen över. Men spelet får också kritik, inte minst för systemet för att köpa innehåll.

"Star wars: Battlefront II" rullar ut över världen med en stor marknadsföringskampanj i ryggen. När det första "Battlefront" släpptes för två år sedan var tongångarna generellt positiva. Men det fick också en hel del kritik. Nu har man lyssnat på spelarna, uppger utgivaren Electronic Arts (EA) vd Andrew Wilson.

- Det de sade efter vårt första "Battlefront" – som de köpte många exemplar av – var att det är fantasiskt, men att det behöver vara större, bredare, djupare och ha ett singelspelarläge. Det behöver rymdstrider och mer komplexitet när det gäller spelarevolutionen i spelet, säger han i en intervju med Bloomberg.

"Större än filmen"

Trots bristerna fick Stockholmsutvecklaren Dice förtroende att göra uppföljaren, den här gången i samarbete med brittiska Criterion och kanadensiska Motive. Wilson lovar att spelet kommer att vara "tre gånger så stort" som föregångaren.

- Jag tycker att det visar på hög kompetens och skicklighet hos svenska studios som Dice, att man är riktigt duktiga på det man gör. "Star wars" är ju ett av världens mest kända varumärken, säger Johanna Nylander vid branschorganisationen Dataspelsbranschen.

Hon säger att spelet är viktigt för både utgivare och utvecklare, och tror att fler personer arbetat med "Battlefront" än med exempelvis kommande filmen "The last jedi".

- Jag tror inte att det är en dålig gissning att spelet har engagerat långt mycket mer människor än filmerna. Produktionsmässigt är det här större, säger hon.

Kritik från spelarna

"Battlefront II" har redan släppts i en försöksversion samt till dem som har förbokat, medan den stora försäljningsstarten världen över sker den 17:e november. Spelet har redan stött på en del motstånd, främst systemet med så kallade mikrotransaktioner. Spelarna belönas med valuta för saker de åstadkommer, som sedan kan användas till att köpa exempelvis nya hjältar. Men spelare kan också ta en genväg och köpa valutan för riktiga pengar.

Det finns också en funktion där lådor med hemligt innehåll kan köpas, vilket kritiker menar är att jämföra med en lotteriverksamhet. EA förnekar det, och hävdar att spelarens möjlighet att nå framgång i spelet inte är beroende av att man köper lådor.

Kritiken har ändå gjort att utvecklarna delvis ändrat på lådsystemet och redan nu kapat priset på hjältarna med uppemot 75 procent.

"Denna oro har gått fram högt och tydligt. Vi fortsätter att justera lådsystemet, innehåll och framstegsmekaniken för att nå en punkt som ger spelarna en bra och balanserad upplevelse", säger exekutiva producenten John Wasilczyk i en tråd på forumsajten Reddit.