Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

1/7

Ruben Östlund vinner Guldpalmen i Cannes

Det blev en svensk succe på filmfestivalen i Cannes. Ruben Östlund vann guldpalmen för andra gången i karriären för sin ”Triangle of sadness”. Dessutom går priset för bästa manus till Tarik Saleh för hans film ”Boy from heaven”.

På lördagskvällen stod det klart att Ruben Östlund vinner Guldpalmen i Cannes för sin svarta satir ”Triangle of sadness”. Redan 2017 blev regissören från Styrsö historisk när han tilldelades Guldpalmen för sin film ”The square”. Nu repriserar han och filmteamet bedriften för andra gången.

”Triangle of sadness” är regissörens första engelskspråkiga film och i rollistan återfinns internationella skådespelare, bland dem Woody Harrelson som syns i rollen som marxistisk sjökapten.

”Fantastiskt kul”

Kort efter triumfen intervjuas en lugn men tacksam Ruben Östlund i Kulturnytt.

– Det är en otrolig glädje och det känns helt fantastiskt. Man vet hur svårt det är att vinna en guldpalm och att vinna en till och två i rad, det är någon sorts ett etablering av ett regissörskap i Frankrike.

Framgångsreceptet med humor i kombination med allvar har varit avgörande för honom.

– Det finns mycket film som är ”viktigt” inom citationstecken som blir poserande och det handlar nästan mer om att man vill skriva in sig en viss typ av tradition. Jag vill vara fri och direkt i tilltalet, säger han till Kulturnytt.

Framkallar engagemang

Produktionschef på Film i Väst Kristin Börjeson, är upprymd över Rubens Östlunds framgång och betonar det unika i vinsten.

– Jag har sett listan på regissörer som har vunnit två gånger och den är ju kort så Ruben skriver verkligen in sig i historien, säger hon.

En framgångsfaktor har varit tematiken i hans filmer, menar hon.

– Han framkallar engagemang hos publiken, det skriks och det skrattas. Sedan finns det alltid en tydligt ämne som han håller sig till som också blev tydligt i den här filmen.

En annan aspekt menar hon ligger i hans mänskliga kvaliteter.

– När man pratar med skådespelare så får han dem alltid att ge sitt yttersta.

Ruben Östlund som växte upp på Styrsö utanför Göteborg låter i ”Triangle of Sadness” här ö-livet spåra ur rejält när han återvänder till den svarta satir som blivit hans signum. Världens äldsta modemagasin Vouge listar filmen som en av de mest emotsedda under årets Cannesfestival, och kallar den samtidigt för regissörens ”konstigaste satir hittills”. På bilden en scen från filmen. Bild: SF Studios
Ruben Östlund som växte upp på Styrsö utanför Göteborg låter i ”Triangle of Sadness” här ö-livet spåra ur rejält när han återvänder till den svarta satir som blivit hans signum. Världens äldsta modemagasin Vouge listar filmen som en av de mest emotsedda under årets Cannesfestival, och kallar den samtidigt för regissörens ”konstigaste satir hittills”. På bilden en scen från filmen. Bild: SF Studios

Svensk succé

Även för svenske regissören Tarik Saleh blev årets filmfestival i Cannes en stor framgång. Han knep priset för bästa manus för sin nya politiska thriller ”Boy from heaven”. Liksom hans Guldbaggevinnare ”The Nile Hilton Incident” är den en mörk thriller som utspelar sig i Kairo med Fares Fares i huduvrollen. Redan under fredagen tilldelades Saleh dessutom ärofyllda Prix françois chalais i Cannes.

Men det stannade inte heller där. Även den tredje filmen med svensk regissör i tävlan lyftes under lördagens prisceremoni vid franska rivieran.

”Jag har kommit en lång väg för att stå på den här scenen i kväll. De var inte en enkel historia; det var förnedring, men där fanns film. Det var ensamhet, men där fanns film. Det var mörker, men filmen var alltid med mig”, sa Zar Amir Ebrahimi när hon tog emot en Guldpalm i festivalpalatset på lördagskvällen.

Priset fick hon för sin insats i filmen ”Holy Spider” i regi av den i Sverige verksamme regissören Ali Abbasi. Berättelsen bygger på ett verkligt fall. Den iranske seriemördaren och trebarnspappan Saeed Hanaei var uppfylld av vanföreställningen att han var på ett heligt uppdrag. 16 prostituerade kvinnor hann han mörda i Mashhad mellan år 2000 och 2001 innan han dömdes till döden för sina brott. Samtidigt blev han i viss mån påhejad av allmänheten i hemlandet för sina dåd.

Zar Amir Ebrahimi syns där i rollen som en kvinnlig journalist som bestämmer sig för att för att undersöka serien mord på prostituerade i den heliga staden Mashhad.

Och från Sverige var filmbranschen snabba med att hylla de olika svenska pristagarna.

”Detta fantastiska år för Sverige i Cannes kröns nu av två av filmvärldens absolut finaste priser. Andra Guldplamen för Ruben Östlund. En enorm bedrift. Första gången i Cannes för Tarik Saleh och han vinner Bästa manus. Det är en otrolig prestation att vinna dessa priser i konkurrensen som råder på världens viktigaste och mest prestigefulla filmfestival,” säger Anette Novak, vd, vid Svenska Filminstitutet i ett pressmeddelande.

Här är vinnarna på Cannes filmfestival 2022:

Guldpalmen (första pris): "Triangle of sadness" av Ruben Östlund

Grand Prix: "Close" av Lukas Dhont och "The Stars at noon” av Claire Denis

Juryns pris: "Eo" av Jerzy Skolimowski och “The eight mountains” av Felix van Groeningen

Bästa regi: Park Chan-Wook för "Decision to leave"

Bästa manliga skådespelare: Song Kang-Ho i "Broker"

Bästa kvinnliga skådespelare: Zahra Amir Ebrahimi i "Holy spider"

Bästa manus: "Boy from heaven” av Tarik Saleh

Hedersguldpalmen: Tom Cruise, Forest Withaker

Bästa kortfilm: "The water murmurs" av Jianying Chen

Juryns speciella omnämnande – kortfilm: "Lori" av Abinash Bikram Shah