Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer

Ingen prenumeration
  • Mitt Strömstads Tidning
  • Korsord
  • Erbjudanden
  • Logga ut
Författaren Malin Lindroth står själv på scenen och gör nyläsningen av sin essä Nuckan. Bild: Jenny Ingemarsson
Författaren Malin Lindroth står själv på scenen och gör nyläsningen av sin essä Nuckan. Bild: Jenny Ingemarsson

Nuckan gästspelar hos Scenkonststudion

Författaren Malin Lindroth gästspelar på Scenkonststudion i Gerlesborg på onsdag 11 mars med en scenversion av sin essä Nuckan.

Essän publicerades våren 2018 och skapade debatt. Den handlar om kvinnan som lever ofrivilligt ensam, partnerlös och barnlös.

Malin Lindroth ville omdefiniera ordet "nucka", ta det tillbaka och tvätta bort skammen från det. återuppväcka henne som civilisationskritiker.

"Den moderna nuckan är en person som lever ofrivilligt partnerlös och har gjort det så länge att hon eller han tappat eller aldrig haft referenser till ett tvåsamt liv", har hon bland annat sagt i en intervju med finska riksradion, Yle.

När Malin Lindroth nu reser runt med en scenföreställning, byggd på essän, gör hon en ny läsning och sätter den i relation till hur essän mottogs och de diskussioner den utlöste.

Det är författaren själv som står på scenen. Cecilia Lagerström har gjort regi och skapat en föreställning i gränserna mellan en föreläsningsperformance, installation och spoken word. För musik till föreställningen svarar Anna Gustavsson, för rörlig bild och rum Karin Wegsjö.

Nuckan – Epilogen hade premiär på Atalante i Göteborg 2019. Nu gästar den alltså Scenkonststudion i Gerlesborg, som bland annat är centrum för den scenkonstutbildning som finns inom ramen för Grebbestads Folkhögskolas kurser.