Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer

Ingen prenumeration
  • Mitt Strömstads Tidning
  • Korsord
  • Erbjudanden
  • Logga ut
Gerlesborgsskolan. Bild: Marita Adamsson
Gerlesborgsskolan. Bild: Marita Adamsson

Konstnären i samhälls­utvecklingen på Gerlesborg

På Gerlesborgsskolan presenteras på lördag 11 januari ett konstprojekt som drivs i samarbete mellan Sverige och Belarus (Vitryssland). Presentationen följs av en öppen diskussion med möjlighet till frågor från publiken.

Projektet ”Status” drivs sedan 2017 av Konstepidemin i Göteborg och organisationen Kryly Chalopa i Brest i Belarus. Det handlar om konstnärernas roll i samhälls­utvecklingen.

Deltagare har varit konstnärer från såväl Sverige som Belarus och de har arbetat med tre olika ämnen. I Gerlesborg presenteras arbetet med begreppet ”heritagization”.

Det handlar om kulturarv, hur man gör anspråk på arvet genom att tolka och vinkla det förflutna, från hur museerna vårdar samlingar, till hur politiker definierar ”nationens kulturarv” och individer omtolkar sin egen historia, medvetet eller omedvetet. Svenska och belarusiska forskare inom kulturområdet undersöker hur kulturarv skapas och förvaltas genom eget konstnärskap eller genom aktiviteter i det offentliga rummet.

De berättar om arbetet bland annat via exempel i Sverige och Belarus och vill skapa samtal om konstnärernas roll i samhälls­utvecklingen samtidigt som de presenterar konstnärskap, forskning och olika samarbeten.

Deltar gör Alina Dzeravianka, projektledare vid Brest Fortress i Belarus, Chiara Valli, som är en postdoc-forskare vid Institutionen för kulturvård vid Göteborgs universitet samt Elina Vidarsson, som studerat kulturvetenskaper vid ­Göteborgs universitet och intresserar sig för förhållandet mellan kultur och demokrati, offentligt rum och kulturarv.