Del av Gerda Wallanders porträtt av Hjalmar Söderberg från 1916. Pressbild.
Del av Gerda Wallanders porträtt av Hjalmar Söderberg från 1916. Pressbild. Bild: Thielska galleriet

Konst av och med Hjalmar Söderberg ställs ut

150-åringen Hjalmar Söderberg var inte bara författare. Han var även ett tacksamt objekt för sin tids konstnärer – och själv bildkonstnär. Den sidan lyfts fram i en ny utställning på Thielska galleriet i Stockholm.

ANNONS

Utställningen heter "Hjalmar Söderberg och bildkonsten" och sägs vara den första som belyser författarens koppling till just bildkonsten.

– Utställningen handlar lika mycket om den blick Hjalmar Söderberg hade på sig själv som blicken som utomstående konstnärer hade på honom, säger Sophie Allgårdh, som är intendent på Thielska galleriet och kurator för utställningen.

Bland de verk som visas finns bland annat de två stora svenska oljeporträtt föreställande Söderberg som existerar. Ett inlånat verk av Astrid Kjellberg-Juel från 1912 och ett av Gerda Wallander från 1916, som tillhör museet. Det senare lyfter Sophie Allgårdh fram som ett av de starkaste verken i Ernest Thiels konstsamling.

ANNONS

Kvinnliga konstnärer

– Det är ett väldigt bra porträtt, men själv han var lite missnöjd, han tyckte väl att det var för ärligt. Det syns ju att livet har farit fram lite hårt mot honom, säger hon.

Utställningen samlar ovanligt många kvinnliga konstnärer för sin tid. Det vittnar om att Söderberg stod på kvinnornas sida, säger Allgårdh – även om författarens hjältegloria hamnat något på sned under senare år, då behandlingen av första hustrun Märta Abenius kommit fram i ljuset.

– Det finns också en annan bild, som är mer komplex. Vi har dramat "Gertrud", som kom 1906, och som verkligen var ett normbrytande frihetsdrama. Han ville ge kvinnan friheten att bryta upp och gå sin egen väg, säger Allgårdh.

"Ganska anspråkslösa"

På utställningen finns också flera verk av Söderberg själv, främst teckningar.

– Det är som i hans novellkonst, det är i det lilla formatet han är som bäst. Teckningarna är anspråkslösa och har ofta en lyrisk ton. I ungdomen tecknar han flera självporträtt. Han poserar ibland som dandy men kan också vara grubblande, säger Sophie Allgårdh, som lyfter fram självporträttet "Moi".

– I teckningen halvsluter han ett öga medan det andra är vidöppet mot världen. Det är både registrerandet av världen runt omkring och introspektionen. Det är relationerna mellan människor och de små detaljerna han tyckte var intressant.

ANNONS

Björn Berglund/TT

Hjalmar Söderberg, fotograferad av Anna Riwkin. Pressbild.
Hjalmar Söderberg, fotograferad av Anna Riwkin. Pressbild. Bild: Anna Riwkin
Maria von Platen, tecknad av Hjalmar Söderberg. Pressbild.
Maria von Platen, tecknad av Hjalmar Söderberg. Pressbild. Bild: Myrehed Per
'Natt' av Hjalmar Söderberg från 1894. Pressbild.
"Natt" av Hjalmar Söderberg från 1894. Pressbild. Bild: Myrehed Per

Fakta: Hjalmar Söderberg och bildkonsten

Äger rum på Thielska galleriet i Stockholm fram till 20 september nästa år. Med utställningen vill Thielska uppmärksamma Hjalmar Söderbergs 150-årsjubileum.

Samlar porträtt av olika slag tillsammans med teckningar av Söderberg, bokomslag med författarens egenhändigt ritade vinjetter samt några objekt och möbler knutna till honom.

Visas i "Söderbergrummet" på museets övervåning. I gästrummet huserade ofta författaren under sina vistelser hemma hos vännen och mecenaten Ernest Thiel.

Kopplingarna mellan Thiel och Söderberg är många. Thiel var bland annat delägare i Ord och bild, där Söderberg publicerade sig och många av de aktuella konstnärerna ingick i deras vänkrets. I romanen "Den allvarsamma leken" (1912) är Ernest Thiel förlagan till finansmannen Henry Steel.

ANNONS