'Det finns en skepsis kring dogmer, teknologi och acceleration, där strävan efter snabba förändringar och belöningar ofta resulterar i det motsatta', säger kuratorn Johan Sjöström om Lee Buls konst. Här syns 'Willing to be vulnarable'.
"Det finns en skepsis kring dogmer, teknologi och acceleration, där strävan efter snabba förändringar och belöningar ofta resulterar i det motsatta", säger kuratorn Johan Sjöström om Lee Buls konst. Här syns "Willing to be vulnarable". Bild: Mark Blower

Hon gör konst av koreanskt militärskrot

Tavlor med hyvlad pärlemor, en tio meter lång zeppelinare och militärt metallskrot från gränsen mellan Nord- och Sydkorea – nu visas den asiatiska stjärnan Lee Bul för första gången stort i Norden.

ANNONS
LocationGöteborg||

Hon har kallats en av Asiens viktigaste konstnärer. Lee Bul har varit verksam sedan slutet av 1980-talet men har inte förrän nu sin första separatutställning i Norden, på Göteborgs konstmuseum. Där fokuserar man på hennes 15 senaste år, och särskilt på de stora skulpturerna.

På museet hänger bland annat en gigantisk zeppelinare i silvermetallic. Många av hennes teman knyts ihop i det verket, enligt kuratorn Johan Sjöström.

– I det speglas både farhågor om hur skadlig avancerad teknologi kan vara, trots ofta goda intentioner, men det visar också att det finns stora möjligheter i den utvecklingen som kan vara till gagn för människa och civilisation, säger han.

ANNONS

Utmanar kvinnors marginalisering

Lee Bul blev konstnär under en tid då Sydkorea fortfarande var en militärdiktatur, och kvinnors rättigheter var kraftigt begränsade. Hon började göra performances på bussar och i gatukorsningar, och har fortsatt att kommentera kvinnors marginalisering i patriarkala miljöer.

– Hon bar avancerade dräkter med extra huvuden, armar och tentakler. Då och då föste polis eller ordningsvakter bort henne. Många förstod nog inte att hon höll på med konst ens. Då handlade det mycket om den kvinnliga kroppen, rättigheter, våld och maktrelationer, säger Johan Sjöström.

Han framhåller hennes intresse för hur samhället rymmer både stora framsteg inom ekonomi, urbanisering, välfärd och teknologiska system, men även hur de berättelserna hänger ihop med motsatserna – med olyckor, katastrofer, konflikter och kollaps. Här visas bland annat "Scale of tongue", som handlar om Sydkoreas Estonia, en tragisk färjeolycka där 300 människor omkom.

Ett av materialen i verket är neopren, som finns i dykardräkter.

– Hon använder väldigt laddade material. Det är ofta material som speglar idéer kring sönderfall och spänningar mellan natur och mänsklig aktivitet, säger Johan Sjöström.

Nedsmält militärskrot

I utställningens största verk, "Aubade", har Lee Bul smält ner militärt skrot från den demilitariserade zonen mellan Nord- och Sydkorea. "Aubade" är också en term som används inom musik för att beteckna ett uppbrott mellan två älskande när dagen gryr.

ANNONS

– På så sätt bär både skulpturen och materialet en historia om samtida geografi och politik, säger Johan Sjöström, som framhåller att Lee Buls konst verkar på flera plan.

– Hon har ett så levande förhållningssätt till kopplingen mellan historia, individ och samhälle och rör sig hela tiden mellan det vackra, det brutala, det osäkra och det sköra.

I 'Aubade' har Lee Bul smält ner skrot från ett rivet vakttorn i den demilitariserade zonen mellan Nord- och Sydkorea. Pressbild.
I "Aubade" har Lee Bul smält ner skrot från ett rivet vakttorn i den demilitariserade zonen mellan Nord- och Sydkorea. Pressbild. Bild: Italo Rondinella

Fakta: Lee Bul

Utställningen med Lee Buls verk visas 11 mars till 27 augusti på Göteborgs Konstmuseum.

Lee Bul är född 1964 och verksam i Seoul. Hon tog examen från konsthögskolan vid Hongikuniversitetet i Seoul 1987.

Förutom sju stora skulpturer visas flera nya målningar, som Lee Bul byggt upp i lager av färg och hyvlad pärlemo, vilket också är en mångårig asiatisk tradition. I de lagren skrapar, blästrar och ristar hon fram mönster.

Även verk av krossade speglar visas, som gestaltar hur rummet och människorna där förändras beroende på perspektivet.

ANNONS