Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer
Biblioteket har märkt ett ökat intresse för hemkörning av både traditionella böcker men också talböcker. Bild: Hannah Palmhagen

Hemkörning av böcker extra viktigt i kristider

Enligt bibliotekslagen ska hemleverans av böcker alltid finnas att tillgå för dem som inte har möjlighet att ta sig till biblioteket. På Strömstads Stadsbibliotek har tjänsten funnits länge, men under de rådande omständigheterna har socialbibliotekarien Lena Vallsten märkt en ökning av efterfrågan på tjänsten.

– Vi har ju de som inte kan ta sig hit som utnyttjar tjänsten varje vecka men under rådande omständigheter har det tillkommit en del som inte kan eller vågar ta sig ut, säger ansvariga bibliotekarien Lena Vallsten när hon tar emot på sitt kontor.

"Alla har rätt att få hem böcker, alla har rätt att transportera sig bort i tid och rum".

Låntagarna har var sina nummer och på bokhyllan framför henne står lådorna prydligt uppradade. Det är lite av ett detektivarbete att hitta de böcker som låntagarna tycker om att läsa. För dem som ser lite dåligt eller har andra typer av nedsättningar finns en form av bandspelare att tillgå.

– Med de ordinarie låntagarna så har vi ett uppbyggt system men med de nya får vi hålla en dialog om hur vi gör. Antingen ringer de och säger att de hämtar och då går vi ut och ställer kassen på utsidan eller så kör vi ut till dem. Hemvaktmästarna på Solbacken kör på tisdagar och torsdagar tillbaka de lånade böckerna och ibland gör jag det själv också, säger hon.

Eftersom situationen ser ut som den gör nu så har inte Lena Vallsten haft möjlighet att besöka äldreboendena för att ta tillbaka de utlånade böckerna så nu förblir dem där på obestämd framtid.

– I och med att vi alltid har den här verksamheten och den här tjänsten så blev det inte så svårt för oss att ställa om nu när läget ser ut som det gör. Fler är i behov av detta eftersom många är isolerade och det är en stor målgrupp över sjuttio år som använder biblioteket i vanliga fall, menar Lena Vallsten.

För många är det viktigt att fortsatt kunna ha tillgång till böcker och talböcker, framförallt det sistnämnda för de som inte längre har kvar synen i den mån som tidigare.

I vanliga fall är det tjugofem-trettio personer som använder sig av tjänsten men för nästa utkörning, som är på tisdag, har det redan anmält sig nya personer.

– Jag tror inte man tänker på att den här tjänsten finns tillgänglig innan man är i behov av den. Därför är det så viktigt att vi nu hjälps åt att sprida ordet, säger hon.