Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

1/5

Fullt hus på modevisning

I fredags gick den årliga modevisningen av stapeln på Stora Hotellet i Fjällbacka. Allt ifrån baddräkter till festkläder paraderades nedför catwalken för en fullsatt publik.

Det var kö långt ut på gatan inför fredagskvällens modevisning på Stora Hotellet i Fjällbacka. Representerade på catwalken var butikerna Rogers Fjällbacka, Step by Step, Tång Fjällbacka och Evanette. Stämningen var uppsluppen och festlig när modellerna dansade fram genom publiken. Margareta Lundgren, sommarboende i Fjällbacka, var där för första gången.

– Det var jättespännande och inspirerande! Jag tyckte det var så bra att de hade modeller i olika åldrar och av olika figurer, sa hon efter visningen.

Det är femte året i rad som modevisningen arrangeras och mycket har hänt sedan starten. Maria Erlander som har klädbutiken Rogers berättar att syftet från början var att underhålla en grupp som var på träningsresa i byn.

– Sedan växte det och blev större! Det fanns ett sådant intresse så det blev för allmänheten och nu har det ingenting med någon träningsresa att göra längre, säger hon.

Att konceptet har växt är det ingen tvekan om. Helene Franchetti som har livsstilsbutiken Tång berättar att intresset för årets modevisning har varit stort.

– Det har varit huggsexa om biljetterna! Man märker att intresset växer och det sprider sig. De som har varit här tar med sig fler väninnor nästa gång.

Att butikerna skulle rivalisera är det inte tal om. Istället satsar de på samverkan.

– Vi har ju skapat någonting ganska unikt här och valt att samarbeta för att lyfta hela byn. Det tycker jag att vi har lyckats väldigt bra med, säger Helene Franchetti.

Maria Erlander instämmer:

– Det är en härlig grej och det har blivit en tradition för oss, att sammanföra den här grejen. Så det är jättekul!

Maria Erlander och Helene Franchetti har en hel del idéer för modevisningens framtid. Något som kan bli verklighet redan nästa år är inkludering av herrkläder.

– Det är ju nästa steg såklart, säger Helene Franchetti.

Maria Erlander konstaterar dock att det är svårt att hitta tiden att förverkliga alla visioner när man samtidigt har en butik att driva, men att det i slutändan brukar bli bra ändå.

– När man väl står där nere och musiken spelar och modellerna kommer in, då är man otroligt stolt. Det är väldigt, väldigt häftigt.