"Wolfenstein II: The new colossus" utspelar sig i ett USA efter att nazisterna vunnit andra världskriget. Det är ett våldsamt spel, enligt utvecklarna riktar man sig till en vuxen publik.
"Wolfenstein II: The new colossus" utspelar sig i ett USA efter att nazisterna vunnit andra världskriget. Det är ett våldsamt spel, enligt utvecklarna riktar man sig till en vuxen publik.

Berättandet i fokus i nya "Wolfenstein"

Med "Wolfenstein: The new order" gav sig svenska spelutveckaren Machinegames ut på okänd mark. Men satsningen gick hem, och i nysläppta uppföljaren "The new colossus" drivs berättelsen vidare.

ANNONS
|

Det serveras tårta på Machinegames kontor i Uppsala. Deras "Wolfenstein II: The new colossus" har precis släppts, vilket också markerar slutet för en lång tids arbete.

- När man slitit i tre års tid kan det mot slutet vara svårt att se skogen för alla träd. Men så lanseras spelet och vi får ett fantastiskt bemötande. Det är otroligt kul, säger speldesignern Andreas Öjerfors.

"Wolfenstein II: The new colossus" är en uppföljare till "Wolfenstein: The new order" från 2014. Målet är en trilogi. Att jobba med ett första spel är lite som att famla i mörkret, när man inte vet hur ens idéer kommer att tas emot.

ANNONS

- Det togs emot väl, visade det sig, men det fanns saker vi kände att vi kunde förbättra. Den stora skillnaden var att vi nu hade en stabil grund, som vi ville förbättra i intensitet och kvalitet, säger han.

Ska gripa tag

Spelaren styr William "B.J." Blazkowicz i ett alternativt 1960-tal där nazisterna vunnit andra världskriget och styr USA.

- Det är väldigt inspirerat av 1960-talsdesign kombinerat med nazisternas estetik. Om de hade tagit över världen, hur hade de perverterat det som vi ser som 1960-talets kultur? Där finns väldigt goda förutsättningar för att göra coola grejer, säger Jens Matthies, vars ansvarsområde är berättelsen och spelets visuella uttryck.

Han beskriver arbetet som en stor kreativ utmaning.

- För det kapslar in andra kreativa domäner. Det är allt från författande, till skådespeleri, formgivning, bild, konst och musik. Det är hela spektrat. Det är jättesvårt att hålla ordning på allt och få det att verka till någon slags fantastiskt resultat i slutändan, säger han.

ANNONS

Berättandet har varit en av tre pelare under arbetet, tillsammans med spelarfrihet och känslan i de vapen som används.

- Man vill ju att berättelsen ska gripa tag och hålla spelaren fast under spelets gång, det är drömmen, säger han.

Spelets mellansekvenser – som också döljer när nya banor laddas – har spelats in av skådespelare i Los Angeles, i speciella studior där sensorer förutom ljud också tar upp kropps- och ansiktsrörelser, som ligger till grund för animationerna. Det rör sig om fyra inspelningstillfällen på totalt 40 dagar. Tekniken gör att kameravinkel kan väljas i efterhand.

- Vi spelar in det som en teaterpjäs. Vi har ingen susning om var kamerorna ska vara utan bryr oss bara om skådespeleriet, säger Matthies.

Gigantiska robotar

Alla rollfigurer i spelet har egna dokument som fastställer hur de utvecklas under historiens gång, och huvudpersonens motiv förklaras genom tillbakablickar till barndomen.

ANNONS

- Vi gillar skärningspunkterna mellan det verkliga och jordnära – diskbänksrealism – och helt urflippade saker. Det gäller historieberättandet men också den visuella designen, säger Matthies.

Där har spelskaparna inspirerats av 1960-talets science fiction-pocketböcker.

- Du kan se det på våra jättestora gigantiska robotar, som drivs av diesel. Det är en science fiction som är väldigt mekanisk och grovhuggen, säger Öjerfors.

De grova dragen till ett tredje spel finns, men Machinegames säger sig inte ha sparat på några idéer spelmässigt.

- Vi har använt det vi tycker är schysst, så får vi försöka att hitta på schysstare saker i framtiden, säger Andreas Öjerfors med ett skratt.

ANNONS
TT
Fakta: Får kritik – av högerextrema

"The new colossus" har fått högerextrema att rasa, som ser spelet som "antinazipropaganda" och ett verk av vänstervridna "PK-maffian".

- Vår attityd har alltid varit – även fast allt är uppskruvat och urflippat – att allt ska kännas trovärdigt, om än inte realistiskt. Vi vill inte bagatellisera våra teman. På grund av det blir spelet politiskt, det går inte att komma ifrån, säger Jens Matthies.

Andreas Öjerfors tycker att det är märkligt, sorgligt och frustrerande att det ens blivit en diskussion, eftersom den är ett tecken på vad han beskriver som en extremhögervåg i samhället.

- På det sättet tror jag att Wolfenstein kan spela en roll, det är ett spel som tydligt tar ställning; det är antinazistiskt och antifacistiskt.

Fakta: "Wolfenstein II: The new colossus"

"Wolfenstein II: The new colossus", är en förstapersonsskjutare.

Spelet har utvecklats av Uppsalabaserade Machinegames och ges ut av amerikanska Bethesda, och är den renodlade uppföljaren till "Wolfenstein: The new order" från 2014.

"The new colossus" utspelar sig i ett alternativt 1960-tal, där nazisterna tack vare överlägsen teknik vunnit andra världskriget. Huvudpersonen är William "B.J." Blazkowicz.

Wolfensteinserien har funnits sedan 1981, där "Wolfenstein 3D" från 1992 blev ett genombrott för förstapersonsgenren.

"The new colossus" har släppts till PC, PS4, Xbox One och kommer till Nintendo Switch nästa år.

ANNONS