Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Hej

Margarita (Velázquez flicka) av Asbjörn Andresen på Plagen. Bild: Marita Adamsson
Margarita (Velázquez flicka) av Asbjörn Andresen på Plagen. Bild: Marita Adamsson

Asbjørn Andresen: Konst kan inte bedömas efter teorier om politiska avsikter

Svar på kritiken av skulpturen Velazquez´ flicka/Margarita från konstnären själv.

Jag hör att en grupp strömstadsbor offentligt har yttrat en del meningar om min skulptur Velazquez´ flicka, en studie ursprungligen utförd i trä, senare gjuten i brons, nu placerad i Strömstads centrum på en fin plats. (En annan version är inköpt av Göteborgs stad och står på Kyrkbytorget på Hisingen.)

Att ens arbeten omtalas och diskuteras är oftast positivt, men om de tillskrivs dolda meningar och betydelser, som att de framför synpunkter eller åberopar tankar och känslor som i en historisk kontext kan visa på en extrem filosofi eller ovilja mot någon folkgrupp eller religion, måste detta bemötas.

Skulpturen har haft som syfte att beskriva en stor konstnärs tolkning av sin samtid. Mitt studium av Velazquez började ganska tidigt, och har återkommit flera gånger under mitt skulpturarbete, inte minst för att finna det uttryck som Velazquez i sitt mästerskap bättre än någon annan har lyckats gestalta – den framtoning som kvinnor i särskilt hög grad har blivit påtvingad genom klädsel, frisyrer, gester eller posering.

Detta, som självfallet inte är naturligt för ett barn – kungligt eller borgerligt – säger så mycket om det sociala tvång man har utsatt barn och inte minst kvinnor för i århundraden. Det jag har koncentrerat mig på i mitt sätt att se är ansiktet, det barnsliga, men också hela karaktären, studier som jag också har använt i ett flertal andra sammanhang.

Velazquez´ flicka är i själva verket bara en av flera skulpturer som jag har gjort efter viktiga konstnärliga verk, i ett slags samtal med konsthistorien – till exempel målningar av Vermeer van Delft och teckningar av Hokusai.

Jag har också gjort en skulptur av jungfru Maria i naturlig storlek i kyrkan Capela Imaculada i staden Braga i Portugal. Hon är placerad på en vanlig stol i en bänkrad längst fram, där oftast kvinnor sitter. Utan glitter eller annan utsmyckning är hon accepterad bland kvinnorna i kyrkan, som också har lagt en vackert knypplad sjal om hennes skuldror och ofta stryker henne över kinden när de lämnar gudstjänsten.

Konst kan inte bedömas efter teorier om politiska avsikter, men efter det tilltal, det intryck, den lämnar efter sig hos den som kan se utan egen agenda!

Skulpturen på Plagen har fått namnet Margarita medan tvillingen i Göteborg heter Velázquez flicka.