Taku Morikawa, vd för Uniqlo i Europa, tillsammans med Svenska Olympiska Kommitténs verksamhetschef Peter Reinebo när OS-samarbetet presenterades i klädkedjans Stockholmsbutik.
Taku Morikawa, vd för Uniqlo i Europa, tillsammans med Svenska Olympiska Kommitténs verksamhetschef Peter Reinebo när OS-samarbetet presenterades i klädkedjans Stockholmsbutik.

H&M-konkurrent planerar expansion i Sverige

Ett halvår efter etableringen i Stockholm står det klart att japanska Uniqlo klär de svenska idrottsstjärnorna i kommande OS. Nu planerar klädkedjan, som ingår i ett av världens snabbast växande detaljhandelsföretag, fler butiker i Sverige.

ANNONS
|

- Svenskar är så sofistikerade och varmhjärtade, säger Taku Morikawa, vd för Uniqlo Europe, och upprepar flera gånger hur varmt välkomnat hans företag känner sig.

Han befinner sig i Sverige i samband med att Uniqlos samarbete med Sveriges olympiska kommitté (SOK) presenteras i den japanska klädkedjans butik på Hamngatan i Stockholm. I de senaste två olympiska spelen har H&M klätt de svenska idrottsstjärnorna.

ANNONS

Fler butiker

Butiken i Stockholm, som är Uniqlos första i Norden, slog upp portarna i augusti i fjol. Nu planeras en expansion på den svenska marknaden, även om Morikawa inte vill avslöja var.

- Vi har absolut planer på att öppna fler butiker här, säger Taku Morikawa.

Under våren öppnas en butik i Köpenhamn. Det japanska bolaget Fast Retailing, där Uniqlo ingår, är inne i en kraftig global expansion.

- Den skandinaviska marknaden har stor potential. Om vi är framgångsrika här är vi framgångsrika globalt, säger Taku Morikawa.

"Kan vitalisera"

Klädhandeln i Sverige har visat en nedåtgående trend under de senaste åtta åren, med undantag för 2015. Svenska H&M brukar pekas ut som en av Uniqlos största konkurrenter.

Effekten av en ny etablering i en redan hårt konkurrensutsatt marknad är svår att förutsäga, enligt branschorganisationen Svensk Handel, och kan gå åt båda hållen.

ANNONS

- Lokalt skärps konkurrensen, men konkurrensen är redan stenhård. Snarare skulle jag säga att den här typen av delvis nya konceptbutiker i stället kan bidra till att vitalisera just det fysiska klädhandlandet hos konsumenter, säger Johan Davidson, chefsekonom på branschorganisationen Svensk Handel.

TT

Fakta: Uniqlo

Bolaget grundades 1984 av Tadashi Yanai.

Rörelseresultatet för bolagets brutna räkenskapsår som avslutades 31 augusti 2018 landade på 236,2 miljarder yen eller 2,1 miljarder dollar.

Uniqlo har cirka 2000 butiker runtom i världen men framför allt i Asien och USA.

Sverige blir företagets 20:e marknad i världen och den sjunde i Europa, efter Storbritannien, Frankrike, Ryssland, Tyskland, Belgien och Spanien.

Källa: Fast Retailing, Uniqlo

ANNONS