Infrastrukturminister Thomas Eneroth (S) beklagar den bristande helikopterberedskapen. Arkivbild.
Infrastrukturminister Thomas Eneroth (S) beklagar den bristande helikopterberedskapen. Arkivbild.

Eneroth om helikopterbrister: Inte bra

Beredskapen för Sjöfartsverkets helikoptrar är otillräcklig, skriver Statens haverikommission (SHK) i en ny rapport. Vid flera sjöräddningshändelser har fyra av landets fem helikopterbaser varit ur drift samtidigt.

ANNONS
|

Kommissionen konstaterar att underhållet, antalet helikoptrar och bemanningen brister till den grad att det inte är möjligt att upprätthålla målet om 15 minuters insatsberedskap dygnet runt på fem helikopterbaser runt om i landet.

- Det är naturligtvis allvarligt att Sverige i perioder inte har haft avsedd helikopterberedskap, säger SHK-utredningens ordförande Jonas Bäckstrand.

Han berättar att SHK riktat en rekommendation till regeringen om att tillföra fler helikoptrar.

ANNONS

- Vi förväntar oss svar inom några månader, säger han.

Inväntar underlag

Infrastrukturminister Thomas Eneroth (S) beklagar de uppdagade bristerna.

- Det är naturligtvis inte bra, men Sjöfartsverket har själva påtalat att detta skedde då de hade avtalsbrister. Mycket av detta är nu åtgärdat, säger han.

Eneroth säger att regeringen nu inväntar ett underlag från Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB) för att kunna ta ett helhetsgrepp på helikopterverksamheten i landet.

- Efter sommarens bränder gav vi Sjöfartsverket i uppdrag att återkomma till oss med hur deras helikoptrar kan rustas för att bistå vid bränder och liknande stora händelser, säger han och fortsätter:

- Vi fick deras rapport i mellandagarna. När jag läst haverikommissionens rapport mer noggrant, och fått MSB:s underlag som ska komma i dagarna, ska vi göra en helhetsbedömning och analysera hur resurserna ska dimensioneras framöver.

ANNONS

Avtalsförhandlingar pågick

Mattias Hyllert, direktör för sjö- och flygräddningar på Sjöfartsverket, säger att de på det stora hela delar kommissionens slutsatser.

- Vi sköter våra uppgifter och har gjort det över tid, men Försvarsmaktens ökande behov gör att vi behöver utöka med fler helikoptrar och mer personal. Man ska dock ha i bakhuvudet att vi hade pågående avtalsförhandlingar under perioden SHK utvärderat, säger han.

Avtalsförhandlingarna lyfts också fram som en försvårande faktor i SHK:s rapport.

- Vi var tvungna att åtgärda de här frågorna, de kunde inte vänta. Det var inget önskvärt uppdrag, men nödvändigt. Nu när vi hanterat detta har verksamheten blivit betydligt bättre, säger Hyllert.

Mer pengar

TT: Vad ska ni göra för att stärka beredskapen?

- Vi jobbar med det vi har. Efter avtalsförhandlingarna utökade vi personalstyrkan med ett par personer. Vi har lämnat svar till regeringen på vad som krävs om vi ska få ett större ansvar.

ANNONS

TT: Ni behöver mer pengar?

- Det kommer att kosta, ja.

TT

Fakta: Sjöfartsverkets helikoptrar

Sjöfartsverkets räddningshelikoptrar är baserade på fem baser i landet (Göteborg, Kristianstad, Visby, Norrtälje och Umeå) och är resurser för statlig sjö- och flygräddning för hela det svenska territoriet. De utför uppdrag både över land och över vatten.

Räddningshelikoptrarna är i beredskap dygnet runt, året om och bemannas av fyra personer: två piloter, en vinschoperatör och en ytbärgare.

Räddningshelikoptrarnas stora fördel är att de kan upptäcka och undsätta nödställda människor som befinner sig i utsatta miljöer dit få andra räddningsresurser kan nå, till exempel i vatten, ombord på ett fartyg eller i oländig terräng.

Räddningshelikoptrarna är utrustade med dubbla vinschar och kan undsätta nödställda utan att behöva landa.

Källa: Sjöfartsverket

ANNONS