Telefonen piper till mitt i natten. Notisljudet är så högt att jag vaknar ur djup sömn. Jag tar på mig kläder och går ut till bilen. Det visar sig vara ännu ett larm om den klassiska mitträckesolyckan. Antingen chansar jag att köra på E6 och parkera bakom en brandbil, eller så hittar jag en sidoväg eller bro att kunna plåta ifrån.
Under mina fem år som blåljusreporter för Strömstads Tidning har de allra flesta olyckorna på E6 som jag har åkt ut till, varit där en personbil eller lastbil kört in i mitträcket.
Sjukdomsfall eller punktering har varit två orsaker, som man som förare sällan kan förutspå.
Marginalerna är små när omkörningsfilen är smalare jämfört med E6:an söderut och när avståndet till mitträcket ofta är superkort. Kör man då om ett fordon och den börjar köra in i ens körfält när man ligger jämsides, så är det inte mycket att göra innan man hamnar i vajerräcket.
Jag kan inte riktigt förstå varför man kör in i mitträcket annars.
Visst kan man skylla på pengar när beslutet fattades att E6 skulle byggas smalare för att spara pengar, men det är ju inte riktigt rätt det heller. Under dessa fem år har jag sett en hel del bra, men också väldigt mycket dåligt hos förare som kommer körandes på tok för fort, även förbi en olycksplats. Även igenom två olycksskyltar, mitt i vägen, med rött sken (om du inte visste, så betyder det ju faktiskt stopp).
Är vägen smalare, ja då borde man nog ha lite extra koll. Släpp mobilen, kör inte påverkad och ha fokus. Sänk farten om man är osäker. Det måste inte gå i 110 bara för att man får.
Kör man med fullt fokus i rätt hastighet så är det mycket som ska till för att man själv ska köra in i mitträcket.
Om man ändå råkar illa ut och kör in i mitträcket så rycker oftast räddningstjänsten ut och hjälper dig. Oftast med att stänga av hela motorvägen för att städa undan skräp, skydda sig själva och den drabbade för övrig trafik och undsätta en om man är skadad.
Tack och lov brukar det sällan var personskador, eller i alla fall inte några allvarliga skador vid dessa olyckor. Där ska vi vara väldigt tacksamma för att ”nya” E6 byggdes. På gamla E6 var det oftast frontalkrockar, många med dödlig utgång.
Är man anledningen till varför man krockade med mitträcket, så får man skylla sig själv. Då har man förmodligen stoppat upp hela motorvägen och dragit onödiga resurser från räddningstjänst, polis och ambulans där de i värsta fall hade behövt hjälpa någon annan. Är man själv vållande, så skyll inte på Trafikverket.
Att omkörningsfilen är för smal med små marginaler om man råkar ut för punktering, sjukdomsfall, eller blir prejad, är det dock ingen tvekan om. Vägen borde ha byggts med samma standard som övriga E6:an.