Alla motorfordon kan byggas om till eldrift, skriver debattörerna. Arkivbild.
Alla motorfordon kan byggas om till eldrift, skriver debattörerna. Arkivbild. Bild: Karin Engqvist

Insändare: Konvertera mera – låt befintliga fossilbilar köra förnybart!

Alla motorfordon kan byggas om till eldrift, skriver debattörerna.

ANNONS

I Sverige finns fem miljoner fossildrivna motorfordon. Dieselfordon kan direkt tankas med förnybar HVO medan bensindrivna behöver konverteras för etanol E85, fordonsgas eller vätgas. Alla motorfordon kan byggas om till eldrift. Utöver klimatnyttan ger konvertering också bättre luftkvalitet, minskat beroende av importerade fossila drivmedel och därmed minskad sårbarhet, lägre driftskostnader för konsumenten och att en konverteringsindustri växer fram, med gröna arbetstillfällen och skatteintäkter för staten.

I Sverige togs ett reglemente för konvertering fram för tio år sen. Men framgången blev begränsad då kunden fick ta hela kostnaden själv och den som konverterar fordon behövde ta ansvar också för delar av fordonet som inte alls berörs.

ANNONS

Transportstyrelsen föreslår nu regeländringar så att konvertering underlättas, bl.a. samordnat godkännande med andra EU-stater och enklare process efter konverteringen. Det ger billigare och snabbare konvertering, minskad administration, större utbud av fordon för förnybara drivmedel och eldrift och klimatnyttan av fossilfri drift. Kommuner och företag med ambitiösa klimatmål kan ställa om befintliga fordon snabbare och billigare än att köpa nytt och köra förnybart även där det saknas el- eller gasfordon. Vi har fem kompletterande förslag:

1) Stimulera ekonomiskt. Konvertering har stor klimatnytta, och det vore rimligt med en premie på 5 000 kronor för etanoldrift, 20 000 kronor för biogas och 40 000 kronor för eldrift eller vätgas.

2) Vidga definitionen. Förändringarna för att underlätta konvertering bör också gälla vätgas och eldrift.

3) Omfatta fler fordonsslag. Konverteringen gäller för bilar, bussar och lastbilar men är också relevant för mc och mopeder, arbetsfordon, snöskotrar och motorbåtar. Det bör reglementet underlätta.

4) Trygga drivmedlen. Intresset för att konvertera blir begränsat om t.ex. biogasen eller etanolen är för dyr att tanka. Det behövs en helhet, där skattebefrielse för koncentrerade biodriv-medel ingår.

5) Sätt ett volymmål. Ungefär en miljon bensin- eller dieseldrivna motorfordon är tillverkade efter år 2015. De kommer att användas i många år och bör prioriteras för konvertering, med ett volymmål till år 2026 på på 500 000 ombyggda fordon – från fossilt till förnybart!

ANNONS

Mattias Goldmann

2030-sekretariatet

Martin Gunnarsson

Sustaina Bil

Marlene Burwick

Director of Public Affairs, St1 Sverige AB

Jesper Johansson

Ordförande Gröna Mobilister

ANNONS