Mikael Andersson nyhetschef Strömstads Tidning
Mikael Andersson nyhetschef Strömstads Tidning Bild: Jenny Johansson

Mikael Andersson: Investera i den lokala journalistiken

Hala vägar, en kraftig minskning av båtstölder, skratt och applåder i Bullaren, nytt arbetssätt för snabbare insatser från räddningstjänsten och en maskot som stod upp mot bortasupportrar på Lionshov.

ANNONS
LocationStrömstad|

Det är några exempel, bara från den senaste veckan, på originaljournalistik producerad av journalisterna på Strömstads Tidning. För dig som är intresserad av vad som händer och sker i Strömstad och Tanum.

Ingen annan gör det, vågar jag påstå, utan att ens skämmas för det. Ja radion gör sina nedslag, SVT likaså, men en kontinuerlig journalistik bevakning av norra Bohuslän, dag ut och dag in, du hittar det inte hos någon annan aktör än Strömstads Tidning.

Det kan synas självklart, tidningen har ju ”alltid” funnits. Den är med sina dryga 150 år betydligt äldre än någon av sina läsare. Men oberoende lokal journalistik som gör skillnad är ingen självklarhet. Fler lokaltidningar har gått i graven och det finns kommuner och landsändar som inte alls har samma journalistiska närvaro som Strömstad och Tanum.

ANNONS

Tidningar verkar också i en kommersiell verklighet, vi behöver intäkter för att kunna fortsätta vårt arbete, vi behöver prenumeranter och vi behöver annonsörer.

Egentligen inget konstigt med det, det har alltid varit så att någon måste betala för journalistiken. Om det handlar om licensavgift, skatt, köpa ett lösnummer eller som vårt fall, betala för en digital prenumeration – någon måste betala. Vi är fem anställda på tidningen och även vi behöver ställa mat på bordet, betala skatt och köpa kläder.

Det fanns en tid då tidningarna gav bort sin absolut största och viktigaste produkt – journalistiken – gratis på nätet. En i längden icke hållbar affärsmodell, det tror jag varje affärsidkare i denna företagstäta del av landet har full förståelse för.

När det gäller just vår affärsmodell har mer och mer fokus flyttat över på er prenumeranter, i takt med att företag och andra valt att i större utsträckning annonsera i andra kanaler. Vilket jag personligen tycker är trist. Den trovärdighet som en lokaltidning bär med sig, genom sin journalistik som når tusentals läsare, smittar av sig även på annonsörerna. Och samtidigt blir vi också mer intressanta med en stark lokal annonsering. Det borde vara en win win.

ANNONS

Men återigen, vårt största fokus när det gäller intäkter är läsare som betalar för sina prenumerationer. Utan er finns det ingen tidning, det är enkel matematik i dagens medievärld. Därför satsar vi ibland lite extra tid och kraft, som nu i en artikelserien om skönhetsbranschen i Strömstad, på ämnen och ingångar som vi tror är intressanta för er läsare. Vilket vi också fått bekräftat nu när vi se hur många som tar del av de artiklarna.

Vi vill helt enkelt ha fler läsare, vi är till och med beroende av fler läsare för att kunna fortsätta och även utveckla vår lokala journalistik. Den du faktiskt inte hittar någon annanstans, för att var helt krass.

Hör gärna av dig med synpunkter, tips och idéer om sådant du tycker vi borde bevaka mer. Och investera i den lokala journalistiken, jag tror att vi alla håller med om att den är viktig för Strömstad och Tanum.

ANNONS