Tåg på Bohusbanan. (Arkivbild)
Tåg på Bohusbanan. (Arkivbild) Bild: Lasse Edwartz

Snabbaste vägen till Norge är genom Bohuslän

Hans Sternlycke, Järnvägsfrämjandet: En brobana genom Bohuslän kan bli klar på nio år.

ANNONS
|

När Västsverige hela tiden blir utan investeringar beslöt sig kommunerna i Bohuslän att bygga själva med lån från Europeiska investeringsbanken.

En höghastighetsbana mellan Göteborg och Oslo får så stort passagerarunderlag att den kan finansiera sig på vanliga passageraravgifter och beräknas vara avbetald på 23 år.

Man fick även med sig kommunerna efter norska kusten. Sedan dess har det drivits en kampanj mot projektet från bland annat P4 Väst, Stefan Edman, L och SD.

Två kommuner har hoppat av: Tanum och Munkedal. Även om de inte vill ha en station minskar det inte lönsamheten i projektet. De hade inte haft någon ekonomisk risk, utan i så fall projektbolaget. Regionen och Göteborgs stad har varit negativa och vill ha upprustning av Norge-Vänerbanan i stället.

ANNONS

Den förbindelsen är nog inte vad man skall satsa först på. Den blir dyrare, långsammare och blir inte klar förrän i en oviss framtid, 2045 enligt planerna.

Nu har String-projektet för att göra Hamburg-Oslo till en megaregion annonserat att man har privatfinansiärer och kan presentera en plan nästa år för Oslo-Göteborg den vägen. Man kan undra.

Projektet är snabbaste sättet att få bort norska lastbilar på E 6

Det kan knappast bli lönsamt med de data som framkommit: 110 miljarder kronor för upprustning och dubbelspår, markbana och tredubbla underhållskostnaden mot en brobana, 35 mil och 2,5 timmars restid. Den största trafiken kommer från godset. Planeras färdig till 2037.

Mot det kan sättas siffrorna för Skagerrakbanan: 28,5 mil varav 26,5 mil höghastighetsbana, restid en timme med 300 kilometer i timmen i genomsnittsfart, en timme och 40 minuter för tåg som stannar i alla kommuner.

En brobana är tystare och har inga barriäreffekter. Kostnaden är 100 miljarder kronor, varav sex miljarder kronor är för en förbindelse från Bohusbanan till norska järnvägen för att kunna ta godstrafik den vägen. Kan bli klar på nio år.

Projektet är snabbaste sättet att få bort norska lastbilar på E 6.

Hans Sternlycke

Järnvägsfrämjandet

ANNONS