”Ni brister i utförande och allra mest i er inställning”, skriver Maria Reinholdsson i sin replik till Västtrafik.
”Ni brister i utförande och allra mest i er inställning”, skriver Maria Reinholdsson i sin replik till Västtrafik. Bild: Victoria Sörensen Lund

Floskelbingo från Västtrafik – ni har glömt vem ni är till för

”Ni brister i utförande och allra mest i er inställning”, skriver Maria Reinholdsson till Västtrafik efter att hennes 80-åriga mamma lämnats ute i kylan i timmar efter sjukresan till Strömstad.

ANNONS
LocationStrömstad||

Replik till Åsa Björk, Västtrafik.

LÄS MER:Varje individ ska få bästa möjliga sjukresa

Jag vet inte om jag ska skrika eller gråta över svar jag fått från Västtrafik, både via mejl och via STNB. När en utbildad kommunikatör som representerar en offentligt finansierad verksamhet skriver ”din mammas sjukresa inte fungerat enligt förväntan” inser jag hur långt från intressenten offentlig verksamhet är.

Som anhörig, invånare och skattebetalare förväntar jag mig att offentligt finansierad verksamhet fungerar enligt uppdrag. När jag beställer hem mat måste jag signera mottagandet. När en patient flyttas mellan vårdgivare måste kvalitetskravet ställas åtminstone lika högt om inte högre. En värdefull människa ska bemötas och hanteras utifrån sina förutsättningar och tjänsteleverantörer, egna så väl som upphandlade, måste förstå syftet med uppdraget och vara motiverade att genomföra det.

ANNONS

Kedjan från avlämnande till mottagande är inte säkerställd

I detta fall har den enskilde faktiskt inte tagit sitt personliga ansvar.

Jag har sett beställningen, hen har gjort fel och ska hållas ansvarig. Samtidigt så är organiseringen den allra största boven i dramat. Kedjan från avlämnande till mottagande är inte säkerställd. Bring, Earlybird, DHL och Postnord kan göra missar, det kan inte den särskilda kollektivtrafiken som transporterar sjuka, funktionsvarierade och barn.

Så har vi vd:s svar ”Varje individ ska få sin bästa möjliga resa utifrån vad som är beslutat för hen i den aktuella restypen, t ex sjukresa.” Oj oj oj, vilken floskelbingo i sammanhanget.

Sedan kommer detta: ”Beroende på vad den utredningen ger kommer ni få ett svar, om det är något ni eller vården behöver agera på kommer ni att få reda på det i svaret. Om det däremot handlar om att vi behöver säkerställa kvalité i något av våra led hanteras det med berörda.”

För att kunna driva ett ärende om skadestånd behöver jag alltså ta hjälp av jurist och mammas försäkringsbolag då Västtrafik klart och tydligt skyddar leverantören i högre utsträckning än den i detta fall maktlösa vårdtagaren. Enligt registrator på Västtrafik släpper Västtrafik allt ansvar till relationen kund och leverantör. Detta då upphandlingen bygger på att ”såväl förare som resenär ska känna sig trygga”. Observera att man väljer tjänsteutföraren före resenären.

ANNONS

Ni har glömt vem ni är till för, vem som finansierar och att ni som offentligt bolag är en del av den demokratiska förtroendeverksamheten

Det jag begärt av dokumentation har mamma behövt hämta ut själv. Detta är en komplicerad fråga sett till hennes nuvarande tillstånd. För att föra din egen talan måste du vara pigg, påläst och ha en massa tid.

Nä Västtrafik, ni har glömt vem ni är till för, vem som finansierar och att ni som offentligt bolag är en del av den demokratiska förtroendeverksamheten. Förtroende och tilltro måste ständigt erövras och förtjänas och ni brister både i utförande och allra mest i er inställning.

”Västtrafik, makes people walk”.

Maria Reinholdsson

med alla till Barbro berörda närstående och vänner

LÄS MER:Barbro lämnades ensam efter sjukresa - nu ses rutinerna över

LÄS MER:80-åriga Barbro skulle hem från Näl – lämnades i kylan

ANNONS