Maria Reinholdssons mamma drabbades av en stroke och ­vårdades på Näl. När hon skulle köras hem till korttidsboendet i Strömstad blev hon avsläppt på fel plats.
Maria Reinholdssons mamma drabbades av en stroke och ­vårdades på Näl. När hon skulle köras hem till korttidsboendet i Strömstad blev hon avsläppt på fel plats. Bild: Victoria Sörensen Lund

Insändare: Det är oändligt svårt att få svar från Västtrafik och regionen

Maria Reinholdsson: ”Jag önskar att jag verkligen kunde göra någon skillnad med att offentliggöra mammas berättelse. Jag tror inte jag nått fram inom regionen tyvärr.”

ANNONS
|

Läs artikeln ”Marias mamma lämnades ensam i kylan efter resa”:

LÄS MER:80-åriga Barbro skulle hem från Näl – lämnades i kylan

Det finns mycket att lära kring organisation och ansvar inom offentlig verksamhet. Trots att vi är flera i familjen som verkat inom kommun, stat och region så är det oändligt svårt att nå fram. Vi har lärt oss att sjukresor inte är ett ansvar för patientnämnden. Västtrafik utför endast uppdrag och de lägger allt ansvar på varje företag som utför resorna. I vårt fall svarar Sparlunds BoT att vi som anhöriga ska kolla upp GPS-koordinaterna till Uddens korttids. De tar inget ansvar för att det blev fel. Strömstads kommun har gjort en lex Sarah-anmälan och vi väntar spänt på om kommunen har något annat att säga. Västra Götalandsregionen har över huvud taget inte svarat på någon mejl.

ANNONS

Sån tur att vår mamma har människor runt sig som kan och vill ta ansvar. Min oro är för dem som inte har anhöriga, som inte har en egen röst och vars upplevelser aldrig blir synliggjorda. De som kontaktat mig via sociala medier för att berätta sina berättelser är allt för många. Jag önskar att jag verkligen kunde göra någon skillnad med att offentliggöra mammas berättelse. Jag tror inte jag nått fram inom regionen tyvärr.

Det har varit en tung tid och vi är som familj slitna och behöver nu koncentrera oss på att mamma ska bli så återställd som hon kan efter allt som hänt.

Jag vill som anhörig, medmänniska och yrkesverksam nu lyfta fram de goda exempel som vi mött och möter. Bland alla beslutsfattare jag sökt, jagat och kommunicerat med vill jag tacka Helena Lillie­bjelke som så professionellt och med empati tog emot all min sorg och vrede i min personliga kris samt Per Stade som balanserat sina roller väl och verkligen lagt sig vinn om att saker ska bli rätt. Tack Pelle-Taxi Olausson, en klok och ansvarstagande chaufför som verkligen bryr sig trots tuffa arbetsvillkor inom Västtrafik. Xufe Emini och Maria Wogenius med personal som gett och ger mamma en så bra vardag det går. Erik, läkare på Bohuslinden som bemött mamma och min syster så engagerat.

ANNONS

Ingegerd och Inger, underbara moster och faster, som tagit hand om katt, hus, blommor och inte minst mamma. Utan er vet vi inte hur detta hade gått. Ni är så fantastiskt bäst. My, Elias och Måns, ni ger mamma sån glädje även när hon har sämre dagar. ­Mathias min kloke systerson och läkare, du har fått bära mycket ansvar. Sån tur att du har din Robin som finkänslig och varm står bredvid dig. Nicklas som varje dag stått ut med min sorg, mina vakna nätter och min frustration. Och så Robert som på alla sätt möjliggör att min syster orkar ta allt det ansvar hon gör i mammas vardag. Vår försiktiga general som alltid finns omkring henne. Stort tack till alla mammas och våra släktingar och vänner som med ett meddelande, ett besök, ett samtal funnits för oss och främst för mamma.

Till er alla som läst, kommenterat, engagerat er och brytt er om, skriv framtidsfullmakt och testa­mente. Det är att bry sig om sina nära innan olyckan är framme.

Maria Reinholdsson

LÄS MER:Floskelbingo från Västtrafik – ni har glömt vem ni är till för

LÄS MER:Varje individ ska få bästa möjliga sjukresa

LÄS MER:Barbro lämnades ensam efter sjukresa - nu ses rutinerna över

ANNONS