Kungen bland två-hjulingar, Puch Florida, tycker skribenten som själv sett en stor del  av Sverige från sadeln på  en sådan.
Kungen bland två-hjulingar, Puch Florida, tycker skribenten som själv sett en stor del av Sverige från sadeln på en sådan. Bild: Lasse Edwartz

Ulf Blomgren: Hur länge åker vi och tankar utan magsår?

Året när luften gick ur ballongen och bensinpriset började stiga hämningslöst hände samtidigt andra saker som etsat sig fast i minnet.

ANNONS
LocationStrömstad||

Det var på hösten 1972 och jag hade just putsat den lätt be­gagnade, men för mig nya, moppen och åkte stolt som en tupp ner till Mobiltappen för att tanka fullt. Fyra och en halv liter bensin betingade ett pris på nästan 4 kronor och 50 öre. En spänn per liter! Det sved allt i plånboken, som vid den här tiden var tunnare än en femkronors-sedel (ni vet så­dana där bruna pappersbitar med en gubbe på, som kunde bytas mot varor).

Därför hade jag med mig en liten flaska med olja som jag snott ur farsans garage, för att få ner driftskostnaden. Att tanka fyraprocentig oljeblandad bensin (som tvåtaktaren på den tidens moppar krävde, för att inte skära ihop) kostade ju lite mer.

ANNONS

Alltså blandade man lite olja i tanken själv, hoppades på att det skulle bli ungefär en tvåprocentig oljeblandning och därmed tjäna några ören per liter, på ­gubbens bekostnad. Det handlade om att vara ekonomisk och om att dryga ut inkomsterna från helgernas lösnummerförsäljning av GT.

Det kändes rikt att ha råd att tanka fullt!

Så känner man inte längre, trots att man har en bra lön och både bil och MC att välja på i garaget.

Literpriset hade nu rusat upp till 1 krona och 4 öre

Men tillbaka till 1973, för det som började då skulle blir värre.

Bara några månader in på 1973 inträffade den stora oljekrisen. Priset på råolja rusade. Egypten och Syrien anföll Israel på hösten. Rune på Gulf-tappen i Dals Ed, där jag befann mig på trimmad moped ganska ofta under helgerna, såg blek ut, när jag rullade in mot de två pumparna, en för bensin och en för diesel, för att köpa fem liter bensin.

– Det är ju inte gratis längre, sade han och torkade av lyktglaset på strålkastaren, så som serviceinriktad bensinstationspersonal kunde göra på den tiden, efter att ha fyllt upp bensintanken.

Norrmännen var ännu inte några stora leverantörer av olja. ­

Literpriset hade nu rusat upp till 1 krona och 4 öre (eller 6 kronor och 86 öre omräknat till dagens penningvärde) plus några ören till för oljeblandad mopedbensin.Tidigare hade det länge legat tydligt under en spänn litern.

ANNONS

Den 23/3 2023 kostade en liter bensin på Circle-K i Strömstad 19 kronor och 84 öre. Det hade alltså kostat omkring en hundralapp att fylla min moppetank på fem liter, i dag.

Att tanka bilen kostar en tusenlapp och det lär bli dyrare rätt snart

Det är klart att man tjänar mer pengar i dag. Summorna i omlopp är större. Men inte känns det så kul att se tillbaka och undra varför, det har blivit som det blivit? Dessutom ligger inflationen, penningvärdesförsämringen, kring 12 procent just nu. Att tanka bilen kostar en tusenlapp och det lär bli dyrare rätt snart.

Det slumpade sig nog bara så, att det hände mycket annat bensinprisåret 1973. Kanske är det därför det året finns kvar i minnet?

Riksdagen diskuterade att ta bort det automatiska tillståndet att köra tung MC på bilkortet. Rätten ersattes senare av krav på särskilt MC-kort. Det slog mot oss som tillhörde mopedgenerationen och som tog det för självklart att gå från Puch Florida på 50 kubik via ett bilkörkort till en Honda CB 500 Four.

Peter Bratt och Jan Guillou avslöjade det okända svenska underrättelseorganet Informationsbyrån, den så kallade IB-affären, vilket säkert gjorde många ungdomar sugna på journalistyrket.

Gangstern Jan-Erik Olsson tog med sin k-pist och tog gisslan på Kreditbanken i Stockholm. Han krävde tre miljoner kontant, en snabb bil (han tänkte så vitt känt inte på bensinpriset), några pistoler samt frisläppandet av den fängslade gangstern Clark Olofsson.

ANNONS

Vad blir nästa lagkrav som förändrar våra rutiner?

Vanliga jobbare, som inte ­rånade banker utan sparade för att få råd till lite överflöd, fick 40 timmars arbetsvecka det här året. Arbetsgivare miste sin fria uppsägningsrätt som ersattes av las (lagen om anställningsskydd).

Diskussionen om krav på bilbälte kulminerade och slutade med lagkrav på detta ett år senare. Det blev därmed inte tillåtet att skruva loss säkerhetsbältet i bilen under förevändning att det bara var i vägen.

Vad blir nästa lagkrav som förändrar våra rutiner?

ANNONS